Nejnovější zprávy: Ve Vítkovicích končí osm hráčů. Odchází i Lakatoš Dva lidé se zranili při nehodě čtyřkolky. Pro jednoho musel vrtulník

Auto

Autotest: Nissan Qashqai. Tichý společník

První test nového roku a hned tu máme kandidáta na největší překvapení sezony! Tenhle nový Nissan se totiž vážně povedl. Nevěříte? Běžte ho vyzkoušet!


Autor: Radim Kolibík

Zakladatel třídy crossoverů mezigeneračně povyrostl. Jde mu to k duhu a dokonale plní roli důstojného rodinného společníka. V kabině i v kufru.

Auto přebírám v AUTOBOND GROUP v Hrabové, jinam se pro Nissany přece nechodí, to ví v Ostravě každý. Příhodně zrovna ve chvíli, kdy napadl první sníh. Moc ho není, ale na prověrku trakce a funkce čtyřkolky od Nissanu to bude stačit. Parkuju a vidím, že nových Qashqaiů tady očividně naskladnili dost. Ještě jsem nevešel do nově rekonstruovaného showroomu a už jsem na parkovišti obdivoval tři. Každý v jiné barvě. V televizi říkali, že bílá prý není vůbec trendy, ale na první dobrou se mi ta bílá perleť spolu s tmavými devatenáctipalcovými koly moc zamlouvá. Moderně střižené karoserii vážně sekne, tak doufám, že bílý bude pro příští týden ten můj.

Když si posléze v showroomu prohlížím černě lakovaný Qashqai, nemůžu si nevšimnout, že design připomíná menší a taky moc povedený Nissan Juke, který stojí vedle. Tradicionalisti budou možná trochu pobouřeni, mně se ale vážně líbí. Oba. Malý i větší.

Přebírám klíčky i doklady a jdu na parkoviště. Odemykám a on se vážně rozbliká ten perleťový. Paráda! Sedám do auta a stačí, abych za sebou zabouchl dveře a poznal, že něco je jinak. Příjemně jinak. Ten zvuk jakoby patřil do úplně jiné ligy. Vyšší ligy.

Ano, mám skoro nejvyšší výbavu, ale i interiér je na první pohled až nepatřičně skvěle zpracovaný. Vážně jsem během hledání pozice za volantem a nastavování zrcátek i konektivity nenašel chybu. A chválit to budu i po celém týdnu.

Základní životní funkce auta mají klasická mechanická tlačítka. To je prostě nádhera a balzám na duši uživatele vynervovaného věčným honěním ikonek po displeji.

U asijských vozů jsme si tak nějak zvykli, že v interiéru vždycky najdeme pro rozmazleného Evropana nějaký nepochopitelný relikt z osmdesátek. Zatím vždycky tam byl. Dokud nepřišel tenhle nový Qashqai. Tady je všechno v naprostém pořádku. Prosmejčil jsem auto ze všech stran, během týdne jsem obsadil všechny sedačky. A žádné tlačítko jak z tuzexového magnetofonu nebo displej z digitálek od překupníka z burzy na Hranečníku jsem nenašel. To auto je prostě moderní a perfektně funkční. Uvnitř i zvenčí.

Jen adaptivní tempomat, který se velice správně ovládá tlačítky na volantu, chce k aktivaci dva kliky, a to mě trochu neba.

Dochází mi písmena, odložte časopis a vydejte se do showroomu Nissan v Ostravě-Hrabové a uvidíte sami, že tentokrát fakt nepřeháním.

Až vyjedu do města, uvědomím si to ticho. Opravdu v této třídě neobvykle nízkou hladinu hluku. První den to přičítám tomu, že jedu po tenké vrstvě sněhu, ale ono se to nezmění ani poté, co se vydám na prosolené rychlostky a okresky. Podvozek i motor jsou perfektně odhlučněny. Dobrá práce japonských inženýrů. Pearl Harbor jim nevyšel, tak nás zkoušejí dostat přes auta.

Pár západních Němců možná bude v nabídce postrádat diesel, když se vydají na Autobahn, ale to už je realita dnešních dní. V době mild hybridů a hybridů vážně nemá smysl trvat na pravěkých technologiích spalování mazutu jen proto, že občas vyjedu na dálnici.

Já vyzkoušel na tu naši slavnou poddolovanou a Qashqai zachoval dekorum. Rolety u Ostravy spolykal i na devatenáctkách suverénně, za Klimkovickým tunelem to rozpálil, a i v lehce nadlimitních rychlostech bylo v interiéru pořád příjemné a nečekané ticho. Tedy dokud jsem si nepustil příplatkový sound systém od Bose, který hraje tak skvěle, jak od slavného výrobce čekáte.

Pod plynem mi i na dálnici zůstává výkonová rezerva a žádný vír v nádrži se nekoná. Tahle třináctistovka je vážně skvělá, nebojím se říct, že je to nejlepší, a navíc čtyřválcový, motor v kategorii malorážek. I díky mild hybridní technologii si perfektně rozumí s automatickou převodovkou.

Když se do auta ráno usadí čtyřletá hvězda, kontroluje bílé sedačky a hned hlásí: „Tatínku, to auto se mi líbí, ty sedadla se mi hodí ke kožíšku.“ Ke kožíšku, který za třicet korun objevila tchyně v second handu, abyste si zas tak moc nemysleli o opilých milionářích z regionálního magazínu, kteří navlékají děti do norkových kožešin. Bílé čalounění sedaček vypadá opravdu skvěle, ale já bych čistě z praktického hlediska volil tmavší odstín.

Jedeme do školky, snáší se sněhové vločky a VIP pasažérka je tak fascinovaná pohledem nad sebe, že zapomene i na jindy povinnou Míšu Růžičkovou, pěvecký idol všech holek z naší školky. Panoramatická střecha se dětem prostě nikdy neomrzí. Parkovací kamera s funkcí „dronu“ se zase nikdy neomrzí dospělým, kteří musí denně manévrovat mezi pobíhajícími dětmi a rozespalými rodiči na natřískaném parkovišti.

Dveře se otevírají ve velkém úhlu, sedačky jsou o kousek výše než u běžného kompaktu, proto je nastupování, a hlavně manipulace s úplně nejmladšími členy domácnosti pohodlná. Japonští vývojáři dostali úkol vyrobit moderní a praktické rodinné auto, tak ho prostě udělali To, že získali pět hvězd v nárazovém testu ani nemusím zdůrazňovat.

Máme tady tajný tip na auto pro partnerku. Ovšem pozor. Je tak dobré, že ji často budete prosit, aby vám ho půjčila. Ale dost bylo genderových stereotypů! Moderní design karoserie i interiéru, propracovaná technika i funkční asistenční systémy, to vážně sedne každému!

Mám čtyřkolku v podstatě v plné výbavě a je ve městě ve svém živlu. Parkuju na centimetry – díky kamerám mám dokonalý přehled. Z auta je ovšem výborný výhled i bez pomoci kamer a zrcátka jsou dostatečně velká i když je třeba couvat po staru. Tady fakt někdo přemýšlel. Kufr o objemu téměř pět set litrů otevírám elektricky, jak jinak. Kdo kdy řešil nalodění více dětí a jejich nezbytných zavazadel ví, že elektrické zavírání víka kufru a otevírání gestem je jeden z nejlepších komfortních prvků. Dopřejte si ho a nikdy nebudete litovat.

Do terénu jsem Qashkai nehnal, zbytečně by to bolelo a vrátit jim ho se škrábanci na příplatkovém bílém laku, můžeme na slíbený test Nissanu GT-R rovnou zapomenout. Ale během těch pár hodin na prvním sněhu jsem poznal, že kdyby musel, zvládl by docela dost. Pohon všech kol funguje spolehlivě, zadní kola se připojují plynule a přidávají trakci a tím i jistotu svému řidiči. To je přesně to, co od rodinného crossoveru očekávám.

Pohled do ceníku možná našince trochu vyděsí. Jenže pak se začte do seznamu výbavy a uvidí třeba panoramatickou střechu, automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat, inteligentní sledování mrtvého úhlu, head-up displej a další desítky položek, který mi mu bude Qashqai každý den usnadňovat život. Kdo pak nakoukne ke konkurenci, zjistí, že i v otázce ceny se k tomu v AUTOBOND GROUP postavili skvěle a lepší kauf by ve třídě crossoverů a SUV jeden těžko pohledal.

Nissan Qashqai 1.3 TIG-T Mild Hybrid 159 4WD X-Tronic TEKNA

Technické údaje

Pohon: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1332 cm3
Maximální výkon: 116 kW
Maximální točivý moment soustavy: 270 Nm

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,2 s
Nejvyšší rychlost: 199 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 6,3 – 6,5 l na 100 km

Vnější rozměry

Rozvor: 2665 mm
Délka: 4425 mm
Šířka: 1835 mm
Výška: 1625 mm

Objem zavazadlového prostoru: 461 l

Hmotnost: 1511 kg

Základní cena testovaného vozu: 949 500 Kč včetně DPH