Nejnovější zprávy: V Ostravě odstartuje tenisové Ostra Group Open. Vítězství obhajuje Kolář Žena v Třinci nepřežila srážku s vlakem, policisté připustili sebevraždu

Auto

Bravo! Ostrava má jako první město v Česku veřejnou vodíkovou plničku

​Vůbec první veřejnou vodíkovou plnicí stanici v České republice dnes uvedla do provozu akciová společnost Vítkovice.

Foto: Petr Broulík

Vodíkovou plničku najdou majitelé aut na vodíkový pohon hned vedle Velkého světa techniky v atraktivních Dolních Vítkovicích.

Protože aut na vodík zatím jezdí po republice velice málo, provoz na ní není nijak živý. Přesto dnes mohli návštěvníci slavnostního zprovoznění plnící stanice vidět i „natankování“ jednoho vodíkového automobilu Toyota Mirai, který se loni stal ve Světě techniky exponátem expozice, která představuje svět přírody.

Plnička zabírá zhruba 90 metrů čtverečních. Je určena pro osobní vozidla a stojí u vjezdu do výrobního areálu Cylinders Holding.

„Celková investice byla zhruba patnáct milionů korun. Vybudování nám od vydání stavebního povolení trvalo dva měsíce. Při výběru technologie jsme už předem počítali s nízkou energetickou náročností, což se povedlo,“ uvedl předseda představenstva Vítkovic Rodan Broskevič.

Vodík v baloncích nebouchá, stanice se jmenuje H2 Eva

Zástupci Světa techniky nejdříve odlehčili slavnostní otevření vodíkové plničky tím, že propíchli pár balonků plných vodíku, aby ukázali, že vodík nevybuchuje a nehoří jako na hrůzostrašných záběrech požáru vodíkového autobusu.

Poté naplnili sklenice vodou nasycenou vodíkem, která prý je mnohonásobně zdravější a lepší než vitamin C. Přípitkem touto vodou pak pokřtili vodíkovou plničku jménem H2 Eva. „První stanice jako první žena," vysvětlil Jan Světlík.

Světlík: Měli jsme být pátí nebo šestí v zemi. A jsme první!

„Když jsme se rozhodli postavit tuto ekologickou a špičkovou stanici, netušili jsme, že stanice, která měla být v pořadí až pátá nebo šestá, je nakonec uvedena do provozu jako první. Protože všichni další mají spoustu problémů,“ řekl Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding.

„Chtěli jsme plničku v Ostravě postavit proto, abychom nejezdili plnit naše vodíkové auto do Vídně, nebo ještě dále do Drážďan. A už první výsledky nám udělaly radost. Délka plnění je kratší o třetinu a všechny tři auta na vodík, které jsou v Moravskoslezském kraji, jsme dnes bez problémů naplnili. Takže všechno nám funguje,“ dodal Jan Světlík. Věří, že vodíková plnicí stanice v Ostravě může velmi pomoci byznysu s osobními automobily na vodík.

Pan Světlík si pořídil auto, které nemohl natankovat. Tak postavil stanici

Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák řekl, že rozdíl mezi mužem a chlapcem je v ceně jeho hraček. „A Jan Světlík je první, který si pořídil auto, které nemohl natankovat. Takže to vyřešil tak, že si k tomu udělal vlastní plničku. A stalo se to, co jsme od toho všichni očekávali. Že se konečně začne, že těchto stanic a aut bude přibývat a časem se z toho stane vodíkové údolí. Tak si držme palce, máme na to,“ řekl Ivo Vondrák.

Primátor Ostravy Tomáš Macura pogratuloval Janu Světlíkovi, že vyhrál souboj o první vodíkovou veřejnou stanici nejen v republice, ale hlavně v Ostravě.

„Protože u nás je to těžší. Jistě víte, že Dopravní podnik Ostrava také připravuje plnicí stanici na vodík, přístupnou i veřejnosti, ale bohužel se nám to maličko žvejklo. Takže Jan Světlík vyhrál. Ale to nevadí. Hlavní je, že první plnicí stanice na vodík je tady, v Ostravě. Ať to frčí, Honzo,“ řekl primátor Ostravy.

Místopředseda poslanecké sněmovny Karel Havlíček řekl, že v Praze už se pět let mluví o podobné plničce na Barrandově. „V Ostravě se o tom nemluví a najednou tu vznikne. Skvělá práce, jste srdcaři a klobouk dolů,“ řekl politik.

Jedno naplnění auta vodíkem stojí dva a půl tisíce. Nebo sto euro

Jan Světlík řekl, že je dobře, že Vítkovice umístily malou, ekonomickou plničku s malou spotřebou elektřiny na dohled od science centra v Dolních Vítkovicích. „Nová technologie bude vidět pár kroků od míst, kde se o těchto věcech učí studenti, kde probíhají vodíková školení pro firmy a podobné aktivity."

V tuto chvíli jede první česká veřejná vodíková plnička ve zkušebním provozu v pracovních dnech od 7 do 17 hodin. Osobní vodíkové vozidlo si lze bez ohledu na objem nádrže natankovat za zaváděcí jednotnou cenu, která je 2 500 korun nebo 100 euro. Kapacita plničky stačí modulově pro naplnění až čtyřiceti vodíkových aut typu Toyota Mirai nebo Hyunday Nexo, zatím se počítá s plněním okolo deseti aut denně.

V Ostravě a okolí je dostatek výrobců a dovozců aut na vodík

„Plnička je zajímavá pro firemní flotily i jednotlivé vlastníky osobních vozidel. Jako další krok plánujeme vybudování větší, už multifunkční plnicí stanice,“ upozornil Rodan Broskevič. V Ostravě a blízkém okolí je dostatek výrobců a dovozců světových značek osobních aut s vodíkovým pohonem. První tuzemská veřejná vodíková plnička tak podle Broskeviče rozhodně nebude zahálet.

Stanice se skládá ze tří základních částí: odolného zásobníku vodíku o objemu 7,26 tisíce metrů krychlových, kompresoru a výdejního stojanu. Vysokotlaké nádoby pro plničku dodala skupina Cylinders Holding, další části dodávaly firmy APT, spol. s.r.o. a Vítkovice IT Solutions.

Vodíkem stanici naplnila společnost Messer Technogas s.r.o. Stanice je koncipována jako menší, aby vyšla co nejrychleji vstříc potřebám zavádění vodíkových technologií do běžné praxe.

Podepsali Vodíkový Klastr pro vodíkové údolí

Součástí slavnostního zprovoznění vodíkové plničky byl i podpis zakládací listiny Vodíkového Klastru pro vznik takzvaného vodíkového údolí, který už v současnosti sdružuje téměř tři desítky partnerů. Za Moravskoslezský kraj, VŠB-TUO a společnost Cylinders Holding tuto zakládací listinu podepsali náměstek hejtmana Jakub Unucka, ředitel CEET Stanislav Mišák a podnikatel Jan Světlík.

Udělali tak další krok ke vzniku prvního českého „vodíkového údolí“, kde energetiku a dopravu založenou na fosilních palivech nahradí vodíkové technologie.

Fotogalerie

Autor: Petr Broulík