Nejnovější zprávy: Panenky, se kterými si hrály naše maminky a babičky. Zámek hostí unikátní výstavu ​Harenda baví degustacemi i českou kuchyní v moderním pojetí

Společnost

Bude se stavět. Stavba obchvatu Frýdku-Místku má zase platné povolení

Stát už na obchvatu prostavěl tři miliardy korun, celková cena za obě etapy jsou zhruba čtyři miliardy korun.

Snímek ze stavby obchvatu Frýdku-Místku. Foto: Miroslav Mazal

Druhá etapa stavby obchvatu Frýdku-Místku má opět platné stavební povolení. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) to uvedlo na twitteru s odkazem na rozhodnutí ministerstva dopravy o rozkladu, který podal spolek Děti Země. Ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel ŘSD Radek Mátl tento měsíc řekli, že alespoň v omezeném provozu by se po celém obchvatu mělo začít jezdit ještě letos.

Frýdek-Místek na obchvat čeká desítky let. Obchvat, který bude součástí dálnice D48, se od roku 2018 staví na dvě etapy. Nejvyšší správní soud ale letos vyhověl stížnostem spolku Děti Země a vydal rozhodnutí, podle kterého stavební povolení pro části obchvatu nebyla pravomocná. Spolek v podaném rozkladu mimo jiné vytýkal, že v dokumentaci pro stavbu není přesně stanoveno, kdy se má měřit hluková zátěž okolí. Soud postupně zrušil povolení pro části obou etap obchvatu, druhá etapa nyní stavební povolení znovu získala.

Ministr Kupka ve vydaném rozhodnutí například nařídil, že měření hluku je nutné provést nejdříve jeden rok a nejpozději do tří let po zprovoznění stavby ve zkušebním období, kdy se tam provoz stabilizuje. Rovněž rozhodl, že dočasné oplocení se musí z přírodní památky Profil Morávky odstranit po dokončení stavby před zahájením zkušebního provozu, nikoli před kolaudací, jak bylo v původním rozhodnutí.

Obchvat, který bude dlouhý 8,5 kilometru, odvede z Frýdku-Místku tranzitní dopravu. Na jedné straně se napojí na dálnici D48 ve směru na Český Těšín a Polsko a na druhé straně na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Olomouce.

Kupka s Mátlem na počátku května uvedli, že se budou snažit co nejrychleji dostat znovu k pravomocnému rozhodnutí a ještě do konce letošního roku celý obchvat otevřít alespoň v omezeném provozu. Severojižní část stavby, tedy dálnice D56 a část dálnice D48, kde soud povolení nezrušil, by alespoň částečně měla být zprovozněna už v červnu. U druhé etapy obchvatu ale stavbaři čelí i komplikacím spojeným se sesuvem půdy.