Nejnovější zprávy: Ve Vítkovicích končí osm hráčů. Odchází i Lakatoš Dva lidé se zranili při nehodě čtyřkolky. Pro jednoho musel vrtulník

Auto

Čtyři miliony aut z Nošovic. Hyundai slaví významné jubileum

První milion aut v roce 2013, druhý v roce 2016, třetí v roce 2019 – a nyní, znovu o tři roky později, nošovický Hyundai úspěšně pokořil další významný milník.

Foto: se souhlasem Hyundai

V pondělí 14. listopadu 2022 sjel z výrobní linky 4 000 000. vůz, kterým se stal Hyundai TUCSON N Line s dynamickou výbavou a v mild-hybridní verzi, který je určený pro zákazníci z Olomouce. Navzdory pandemii, celosvětovým problémům s dodavatelskými řetězci a dalším vnějším vlivům se společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) daří držet vysoké tempo výroby. Letos očekává, že vyrobí přes 321 000 vozů, čímž překoná „předpandemický“ rok 2019.

„Naši zaměstnanci a dodavatelé si zaslouží nesmírné uznání, jak se dokázali vypořádat s výzvami posledních let. Těší mě, že díky jejich schopnostem a píli můžeme oslavit další kulatý milník. Nošovický závod má pro skupinu Hyundai velkou důležitost, a jeho význam v nejbližších letech s ohledem na výzvy, kterým autoprůmysl čelí, ještě poroste,“ uvedl prezident HMMC Cheolseung Baek.

Čtvrtý milion vyrobených aut reflektoval trend elektrifikace. Zatímco do roku 2019 se v Nošovicích vyráběly vozy výhradně s čistě benzínovým nebo naftovým pohonem, zkraje roku 2020 vypukla výroba modelu Hyundai KONA Electric, který se stal prvním sériově vyráběným elektromobilem nové generace v ČR. S novou verzí modelu TUCSON, která přišla do výroby na podzim 2020, pak začala v Nošovicích produkce také hybridních a plug-in hybridních vozidel. Dlouhodobě naopak klesá podíl aut s dieselovými motory, kterých je letos jen devět procent.

Elektrifikovaná auta, tedy elektromobily, hybridy a plug-in hybridy, tvoří letos ve výrobě bezmála 40 procent, a jejich podíl bude nadále růst.

Dlouhodobě nejvyráběnějším autem z Nošovic je Hyundai TUCSON, který tvoří přes 70 procent produkce. Modelová řada i30 s karosářskými variantami hatchback, kombi a fastback se podílí přibližně 17 procent, desetinu produkce obstarává KONA Electric a zbylou část výroby tvoří oceňovaný ostrý vůz i30 N, který se vyrábí jako hatchback i fastback.

Největším zákazníkem je pro HMMC i nadále Německo, kam zamířilo přes 14 procent letošní produkce. Na dalších příčkách jsou Velká Británie, Španělsko a Francie. TUCSON je letos v Evropě v čele segmentu kompaktních SUV, čímž navázal na skvělé prodejní výsledky z loňska. Oblíbené SUV z Nošovic ale ve velkém míří také do zemí Středního východu a dalších koutů světa. V letošním roce putovala auta z HMMC do 66 destinací.

Zatímco celkovému pořadí největších odběratelů i letos jasně vévodí Německo, v případě modelu i30 je žebříček vyrovnanější. O první místo se prakticky se stejným počtem aut dělí Německo a Polsko, třetím největším odběratelem modelové řady i30 je pak Česká republika – v tuzemsku je i30 letos nejprodávanějším modelem v privátním segmentu. Na dalších pozicích jsou Slovensko, Rakousko a Rumunsko. Elektromobil KONA Electric z Nošovic je nejžádanější v Německu, Francii, Norsku a Itálii a pro ostrý vůz i30 N je po Německu druhým největším trhem Austrálie.

„Letos v dubnu jsme navýšili rychlost výrobní linky z 57 na 65 vozů za hodinu, a ta se nám daří držet i přesto, že se musíme vypořádat s celosvětově nelehkou situací s dodávkami dílů. Evidujeme velkou poptávku po našich autech a snažíme se naše zákazníky maximálně uspokojit. V současnosti se také intenzivně věnujeme přípravě na nové projekty, které se ve výrobě objeví v příštích letech. Na jejich vývoji spolupracuje tým našich inženýrů, kteří se podílí nejen na zajištění vyrobitelnosti auta na našich výrobních linkách, ale také na ověření jeho funkčních vlastností. Díky tomu máme možnost ovlivnit také charakter a parametry vozů,“ řekl Martin Klíčník, vedoucí subdivize výroby HMMC.

Ruku v ruce s novinkami v modelovém portfoliu jdou i změny ve výrobě. Nošovický Hyundai investuje do technologicky vyspělé automatizace. Příkladem je přeprava baterií pro model KONA Electric ze skladu na výrobní linku, kterou obstarávají autonomní vozíky, a například v létě přibyla v hale Finální montáže nová robotická stanice složená ze šesti robotů, která plně automaticky utahuje veškeré důležité spoje na podvozku.

Počet zaměstnanců s ohledem na navýšení výroby meziročně stoupl, nyní v HMMC pracuje bezmála 3 300 zaměstnanců, z nichž 92 procent jsou občané České republiky. Průměrnému zaměstnanci je přes 38 let a v HMMC pracuje již více než 8 let.

V rámci celé skupiny Hyundai je nošovický závod průkopníkem v oblasti zelené energie. Od letoška se stává prvním výrobním závodem společnosti, který používá výhradně elektrickou energii z obnovitelných zdrojů – ať už bioplynových stanic, fotovoltaických či větrných elektráren. Veškerá energie, kterou HMMC nakupuje, je podložena certifikáty s garancí původu.

Důležitou roli sehrávají i aktivity zaměřené na snížení spotřeby zemního plynu a elektřiny, což zapadá do firemní strategie zacílené na udržitelnost a ohleduplnost vůči životnímu prostředí, na kterou HMMC klade velký důraz již od počátku výstavby automobilky. Nošovický závod využívá nejmodernější technologie a špičkové laboratoře, které zabezpečují ochranu životního prostředí. V průběhu celé výroby byl implementován systém nakládání s odpady, zabezpečeno je také jejich správné třídění – například v roce 2021 bylo poskytnuto celkem 88 procent odpadu k recyklaci. Nedílnou součástí firemní strategie je také společenská odpovědnost včetně grantových programů, partnerství s významnými institucemi v Moravskoslezském kraji a úzké spolupráce s okolními obcemi i dobrovolnických aktivit.