Nejnovější zprávy: Ve Vítkovicích končí osm hráčů. Odchází i Lakatoš Dva lidé se zranili při nehodě čtyřkolky. Pro jednoho musel vrtulník

Proměny kraje

Na trať z Ostravy do Beskyd přijíždí Lysohor a nové moderní vlaky! Víme, kdy budou jezdit

​Všichni turisté mířící z Ostravy do Beskyd a zpět se budou moci už tuto neděli 12. prosince poprvé svézt nejmodernějším českým dvoupodlažním vlakem až do Frenštátu pod Radhoštěm.

Moderní vlak typu push-pull při podzimním představení v Ostravě. Foto: Petr Broulík

Na trať mezi Ostravou a Frýdlantem nad Ostravicí totiž vyjedou od nedělní změny jízdních řádů vytoužené vlaky push-pully, které disponují velikým komfortem pro cestující – od třiceti míst pro cyklisty přes klimatizaci až po wi-fi. Dají tak turistům zapomenout na starší vozy křižující dosud po této trati.

České dráhy spolu s Moravskoslezským krajem však připravili pro turisty mířící do Beskyd další příjemný předvánoční dárek – z Ostravy bude opět jezdit přes Svinov kdysi oblíbený spěšný vlak na Ostravici, což přivítají jistě všichni lidé, jejichž cílem jsou Beskydy zejména kolem Lysé hory. Proto budou tyto nově zavedené vlaky nést název Lysohor.

Přestanou díky novým vlakům výletníci zatěžovat Beskydy spoustou aut?

Tyto skvělé novinky pro lidi, kteří jezdí stále více do Beskyd, dnes oznámili veřejnosti náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka a jednatel Koordinátora ODIS (KODIS) Aleš Stejskal.

„České dráhy tak takzvanými push-pully začnou postupně měnit staré vozy na frekventované trati za moderní jednotky. Bude jich postupně celkem pět souprav a všechny vznikají v pobočce Škody Transportation tady ve Vítkovicích,“ řekl náměstek hejtmana.

Dodal, že nové moderní patrové vlaky mají běžně wi-fi, bezbariérový přístup, klimatizaci, jsou uzpůsobené pro invalidy, mají prostor pro třicet jízdních kol, lyže i objemná zavazadla a kočárky. „Bude opravdu krásné se jimi projet,“ míní Radek Podstawka.

Dodal, že nově zavedený víkendový přímý vlak z Ostravy až do Ostravice Lysohor umožní zase řadě Ostravanů nechat doma při výletech do Beskyd svá auta. „Doufám, že všichni začneme do Beskyd jezdit vlakem a nebudeme je zatěžovat auty,“ věří náměstek hejtmana.

Dopoledne pojedou z Ostravy na Ostravici dva víkendové Lysohory

Jednatel KODIS Aleš Stejskal řekl, že nové push-pully budou končit ve všední dny při cestě z Ostravy ve Frýdlantu nad Ostravicí, o víkendech a svátcích si však prodlouží trasu až do Frenštátu pod Radhoštěm.

Nové víkendové vlaky nazvané Lysohor mezi Ostravou Svinovem a Ostravicí budou jezdit dopoledne dva, v zimním období pojede zpět z Ostravice jen jeden, ale od dubna přes léto do podzimu také dva.

"První vlak ráno vyjede o víkendu z hlavního nádraží Ostrava, druhý v pořadí ze Svinova, zastaví ještě v Ostravě-Vítkovicích, pak až ve Frýdku-Místku, ve Frýdlantu nad Ostravicí a poté na Ostravici zastávce a Ostravici,“ popsal Aleš Stejskal trasu víkendových Lysohorů.

Obyvatelé Moravskoslezského kraje by měli také nové jízdní řády poznat v tom, že spoje budou na sebe lépe navazovat. Přibudou i chytré vychytávky, které hromadnou dopravu zpříjemní.

„Moravskoslezský kraj má zájem na tom, aby veřejnou dopravou jezdilo co nejvíce cestujících, aby pro ně bylo výhodné nechávat auta doma. Změny připravujeme se společností KODIS tak, aby veřejná autobusová doprava byla efektivní, rychlejší a jednodušší, zvýšila se kvalita a komfort dopravního spojení mezi jednotlivými městy a obcemi a dopravovali jsme se ekologičtěji,“ uvedl Radek Podstawka.

Kraj by rád, aby push-pully jezdily i na dalších regionálních tratích

Českým drahám se podaří nahradit push-pully ony staré vozy, které doposud jezdily na frekventované železniční trati mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm. „Přispějí nejen ke zrychlení dopravy, ale cestování bude komfortnější. Byli bychom rádi, kdyby nejmodernější vlaky co nejdříve jezdily i na dalších regionálních tratích,“ řekl náměstek hejtmana Radek Podstawka. Dodal, že kvůli nasazení push-pullů na trase do Beskyd se změní organizace příměstské autobusové dopravy na Frýdlantsku, Frýdecko-Místecku a v okolí Hnojníku.

„Změny v jízdních řádech autobusů nastanou také na linkách MHD Ostrava, Novojičínsku a Třinecku. Nepatrně bude upraven i tarif ODIS. Mírně se zvýší ceny dlouhodobých časových jízdenek pro tarifní oblasti Region, pro zóny číslo 2 a 300 a pro celosíťovou jízdenku. Ale jen pro ty cestující, kteří si je budou kupovat v kamenných obchodech nebo u řidiče. Ceny jízdenek pořízených přes e-shop nebo v prodejních automatech Dopravního podniku Ostrava se nemění,“ řekl jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal.

Na dotacích na dopravu vyplatí kraj ročně přes dvě miliardy

Jednatel KODIS upozornil, že ke zvýšení jednotlivého jízdného dojde také ve Frýdku-Místku. „Jízdné hrazené hotovostí se zvyšuje na 20 korun, při úhradě ODISkou pak na 18 korun. Alikvotně se upravují ceny i zlevněných jízdenek,“ upřesnil Aleš Stejskal s tím, že od 1. ledna 2022 bude rozšířena možnost využívat jednodenní turistickou jízdenku Jeseníky celoročně.

Moravskoslezský kraj ročně dotuje veřejnou dopravu v regionu stamiliony korun. V návrhu rozpočtu na rok 2022 je vyčleněno přes 1,068 miliardy korun na linkovou autobusovou dopravu a téměř 1,191 miliardy na drážní dopravu, z toho přes 331 milionů na železnici přispívá stát.

Co je to vlak typu push-pull?

A pro železniční fajnšmekry - co je jednotka push-pull? Tento název znamená v angličtině spojení slov tlačit a táhnout a používá se pro označení souprav, kdy na jednom konci je připojena lokomotiva a na druhém konci takzvaný řídící vůz, tedy osobní vůz se stanovištěm strojvedoucího, z něhož lze ovládat lokomotivu na dálku.

Lokomotiva tak nemusí na konečných stanicích objíždět soupravu, což urychluje a zjednodušuje obrat vlaku. Vlak je tak jedním směrem lokomotivou tažen, druhým směrem lokomotivou sunut. Na tomto principu jsou v Česku provozovány jednotky railjet mezi Prahou a Vídní, popřípadě osobní vlaky v některých krajích, například v Pardubickém kraji.