Nejnovější zprávy: Ukrajinské Dnipro se stane partnerským městem Ostravy Výluka v Ostravě-Jihu končí, na trať se vrátí tramvaje

Proměny kraje

Nejvíc turistů v kraji navštívilo Dolní Vítkovice, velký zájem hlásí Slezskoostravský hrad

Nejvyhledávanější lokalitou v Moravskoslezském kraji zůstávají ostravské Dolní Vítkovice. Na druhém místě v návštěvnosti je ostravská zoo následovaná Landek parkem.

Dolní Vítkovice. Foto: Jiří Zerzoň

Překvapením ve výstupech CzechTourismu byl skokový nárůst zájmu o Slezskoostravský hrad, vloni jej oproti roku 2020 navštívil skoro dvojnásobek výletníků.

Návštěvnost kraje se pomalu začíná blížit číslům před pandemií. Památky i zábavní místa v kraji zaznamenávají výrazný zájem turistů. „Turistický ruch ve všech svých podobách byl výrazně ovlivněn pandemií a sotva jsme se letos na jaře nadechli, vstoupila do našich životů válka na Ukrajině a nesnadná ekonomická situace. I tak pevně věřím, že narůstající zájem turistů se bude i letos nadále zvyšovat. Čísla návštěvnosti za loňský rok nás utvrzují v tom, že náš kraj má co nabídnout. Máme nádherné technické památky, ale i přírodní krásy s kvalitní sítí cyklotras,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška s tím, že nejvíce lidí zavítalo v loňském roce do Dolních Vítkovic. „Do tohoto industriálního skvostu přišlo 620 tisíc návštěvníků, což je o 26 procent více než v předchozím roce. Mnoho lidí pak zavítalo tradičně i do ostravské zoo, která hlásí za uplynulý rok 462 tisíc návštěvníků. I tady návštěvnost vzrostla, zhruba o 10 procent,“ doplnil náměstek hejtmana Jan Krkoška.

„Obecně se dá říci, že čísla návštěvnosti celkově rostou. Velmi nás to těší a je vidět, že lidé chtějí po pauze vynucené pandemií cestovat a navštěvovat zajímavá místa v tuzemsku. Nicméně je znát, že oblast cestovního ruchu vlivem pandemie a dalších okolností v minulých letech utrpěla, a proto je potřeba ji dál podporovat,“ zmínil jednatel krajské centrály cestovního ruchu Moravian-Silesian Tourism Petr Koudela s tím, že náš region láká vedle přírody a velkých eventů na industriální a technické památky, které jsou pro náš region ikonické. „Propojuje je takzvaná Technotrasa, v rámci které mohou návštěvníci okusit netradiční prohlídky a zážitky. V letošním roce je trasa rozšířena například o unikátní Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici. Věřím, že i tato atraktivita přiláká mnoho návštěvníků. Letos navíc rozjíždíme i projekt Pojez na podporu gastroturistiky. Pojez propojuje osvědčené gastroslužby v regionu a turisty láká na zážitky spojené s dobrým jídlem a pitím,“ dodal Petr Koudela.

Největší zájem byl mezi výletníky opět o Dolní Vítkovice v Ostravě. Oproti roku 2020 tam návštěvnost stoupla o 26 procent, přesto se počet návštěvníků zatím nerovná cifrám z období před pandemií. „Rokem 2019 skončilo jakési období hojnosti. Už jsme si naivně mysleli, že útlumem covidu-19 se vše pomalu začne vracet do relativního normálu, ale není to tak. Bohužel. Lidé sahají na úspory, vklady domácností u bank se poprvé za pět let snížily. Nedivím se! Za Dolní Vítkovice a Hornické muzeum na Landeku mohu říct, že samozřejmě i my velmi šetříme, ale služby pro návštěvníky a vůbec celkový návštěvnický servis je spolu s ochranou a údržbou našich památek prioritou. Areál je rozlehlý a rozmanitý, nabízí desítky nejrůznějších lákadel. Snad úplně každý si u nás najde něco, co jej zaujme, za čím půjde. Dokládají to čísla návštěvnosti, samozřejmě v kontextu dění kolem. Skutečně myslíme na každého, kdo k nám zavítá. I proto jsme v květnu otevřeli nové, informacemi lépe vybavené Návštěvnické centrum Dolních Vítkovic v Gongu. Budu rád za co nejvíce spokojených příchozích, kterým poradíme, jak co nejlépe využít čas strávený v této celosvětově unikátní oblasti,” řekl výkonný ředitel Dolní oblasti Vítkovic Tomáš Šiřina.

Skokový nárůst v návštěvnosti zaznamenal Slezskoostravský hrad. V loňském roce tam zavítalo více než 102 000 návštěvníků, toto číslo je vyšší o 172 procent než předešlý rok. „Čísla návštěvnosti Slezskoostravského hradu za minulý rok se již téměř rovnají cifrám, na které jsme byli zvyklí před pandemií. Vrátit se ale na jejich úroveň vyžadovalo obrovské úsilí týmu a organizaci mnoha akcí a také samozřejmě ochotu lidí je navštěvovat. Těší mě, že se naše snaha na číslech promítla, “ uzavřel ředitel ostravských infocenter a destinačního managementu Jiří Šimon.