Nejnovější zprávy: Ve Vítkovicích končí osm hráčů. Odchází i Lakatoš Dva lidé se zranili při nehodě čtyřkolky. Pro jednoho musel vrtulník

Byznys

Norbert Schellong: Nemocnice musí být atraktivní pro pacienty i lékaře

Magazín PATRIOT sleduje v unikátním seriálu Moje zlatá chyba příběhy úspěšných manažerů, kteří se nebojí podělit i o své chyby, které je však ve výsledku posunuly dál.


Autor: Vladimír Pryček

Norbert Schellong je jedním z nejvýraznějších ředitelů nemocnic nejen našeho kraje. Havířovská nemocnice pod jeho vedením vzkvétá a veřejnost si toho i díky úžasným snídaním, které v nemocnici zavedl, všímá. Nebylo tomu tak vždy a o tom je dnešní příběh.

Bylo by ovšem chybou a nefér zkratkou, schovat manažerské úspěchy pana ředitele jen za inovativní nemocniční snídaně. Toho, na co může být jeho nemocnice právem hrdá, je rozhodně mnohem víc a buďte si jisti, že o tom ještě mnoho uslyšíme. Protože Norbert Schellong pochopil, že týmový úspěch je skvělý, ale když se stane veřejným, je ještě lepší! Než tomu přišel na kloub, musel ujít dlouhou cestu.

Od roku 2005 působil na Slovensku. Na počátku řídil jednu nemocnici, v roce 2012 už byl ředitelem sítě dvanácti úspěšných nemocnic. Jenže o úspěších nikdo pořádně nevěděl. Byl zvyklý tvrdě pracovat, bez velkých gest jít za svým cílem a přinést výsledek.

Na Slovensku měl k dispozici velké marketingové oddělení, interní marketing i přesto vázl, k zaměstnancům se informace o úspěších a skvělých výsledcích nemocnic nedostávaly a on tomu přes všechnu práci nevěnoval pozornost.

„Stejně tomu bylo i směrem nahoru, kdy jsem vlastníkům nechodil každý týden propagovat nějaký dílčí úspěch a čekal, až budu moci přinést něco velkého. Dopadlo to tak, že v roce 2012 jsme se rozešli. To mě tehdy dost vytrestalo, zamyslel jsem se nad tím a rozhodl jsem se to změnit,“ popisuje svůj manažerský bod zvratu Norbert Schellong.

A jedním dechem dodává: „De facto jsem to dělal šest let špatně v nejvyšší lize managementu a potom jsem během týdne po odchodu pochopil, kde všude jsem dělal chyby.“ Ačkoliv byly jeho nemocnice úspěšné ekonomicky i klinicky, špatná komunikace a marketing byly velkou slabinou jeho manažerského působení. Norbert Schellong tak dostal silný impulz a dnes je za radikální krok tehdejším majitelům vděčný.

„Změnil jsem přístup k prezentaci úspěchu a součástí jakékoliv vize, kterou nyní tvořím, je i marketingová strategie, jež skvěle doplňuje ten ekonomický i klinický základ,“ doplňuje energický pan ředitel.

„Nyní se mi to v praxi velmi osvědčuje, protože prezentace dílčích etap naplňovaní strategie je velmi důležitá nejen pro vlastníka, který tak ví, co se v nemocnici děje, ale také pro zaměstnance, kterým tímto způsobem předáváme zpětnou vazbu. Zřizovatel tak za námi stojí a dále nás podporuje a kolegové vědí, co se v naší nemocnici děje. Posouvá a motivuje to kolektiv,“ přidává podrobnosti.

Mezi dokonalé příklady marketingové komunikace patří i ony snídaně. „Nachystali jsme novou diagnostickou metodu, nově se staráme o onkologické pacienty, investovali jsme hromadu peněz do technologií a softwarů, ale jídlo je téma, které rezonuje úplně nejvíc,“ usmívá se zkušený manažer.

Jeho kolegové ve stravovacím provozu museli opravdu hodně tvrdě pracovat na tom, aby změnu uvedli do praxe. O to víc jej těší, že si jejich práce najednou všichni více všímají. Nejen média a veřejnost, ale i lékaři a sestry přímo v nemocnici. Malý kolektiv stravovacího zařízení tak udělal obrovský kus práce pro celou nemocnici.

Norbert Schellong potvrzuje, že i ostatní ředitelé nemocnic pochopili, že bez marketingové komunikace se dnes prostě neobejdou. Protože i když posláním nemocnice je léčit, musí zároveň myslet na svou ekonomiku a být atraktivní nejen pro pacienty, ale také pro špičkové lékaře.

V té havířovské nedávno zavedli nový software na urgentním příjmu. Byli jednou z prvních nemocnic a dnes mají něco podobného jako populární aplikace Liftago či Uber. Ví tedy, kde se pacient nachází, kam jede, za jak dlouho dorazí do nemocnice, kdo jej veze, jakou má diagnózu, EKG, tlak, jak se jmenuje a na příjmu se tak mohou perfektně přichystat. V České republice je teprve pět nemocnic, které tento systém využívají a havířovská je mezi nimi. „Podobných inovací jsme v poslední době zavedli asi pět nebo šest, chystáme další a určitě o nich dáme hlasitě vědět,“ uzavírá naše setkání Norbert Schellong.

Ing. Norbert Schellong, MPH

Životní motto: Nic neodkládej, zítra už může být pozdě.

Manažer roku 2020 České manažerské asociace
Ředitel Nemocnice Havířov, p.o.
Člen odborného kolegia Centra telemedicínských služeb Fakultní nemocnice v Ostravě
Člen Mezinárodní asociace pro telemedicínu
Člen vědecké rady Lékařské fakulty Ostravské univerzity

Fotogalerie

Autor: Vladimír Pryček