Nejnovější zprávy: Ve Vítkovicích končí osm hráčů. Odchází i Lakatoš Dva lidé se zranili při nehodě čtyřkolky. Pro jednoho musel vrtulník

Byznys

Nové vlaky i přímé spoje. České dráhy budou na Ostravsku dalších 10 let

​Vlakovou dopravu na regionálních tratích v oblasti Ostravska, tedy ve větší části Moravskoslezského kraje, budou i v příštích deseti letech zajišťovat České dráhy (ČD).

Ilustrační foto: České dráhy

Hodnota kontraktu činí 18 miliard korun a bude v takzvaném režimu brutto, kdy národní dopravce zajistí vlaky, jejich provoz a údržbu, ale tržby za jízdné půjdou kraji. Novinářům to řekli zástupci ČD a kraje, kteří dnes smlouvu podepsali v Ostravě. Platit začne od prosince.

Předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec uvedl, že firma v regionu masivně investuje, půjde o čtyři miliardy korun do nových vlakových jednotek, kterých bude postupně až 24. "Z těch 24 kusů bude 19 naprosto unikátních a bude se jednat o bezemisní čistě bateriovo-elektrická vozidla. Věříme, že jak je smlouva postavena, jsme schopni ta vozidla dostat do regionu ve velmi krátkém čase," řekl Krapinec. Smlouva je podle něj pro ČD stěžejní.

Bateriové vlaky, které budou jezdit v kraji, mají mít příští rok na českých kolejích premiéru. "Aktuálně jednáme s budoucím dodavatelem bateriových vlaků, tak abychom byli schopni dostát závazkům a nasadit je do grafikonu, tak jak je předjímáno, to znamená, je to přelom 2024/2025," řekl Krapinec. Do té doby podle něj bude pro bateriové vlaky hotová i dostatečná infrastruktura.

Náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka (ANO) řekl, že díky nové smlouvě se vyřeší také problém s údržbou starých vozidel, která už neplní nové přísné emisní požadavky. V kraji navíc začne jezdit řada nových přímých spojů, například z Ostravy do Nového Jičína, Budišova nad Budišovkou nebo Veřovic či z Krnova do Českého Těšína.

Nová vozidla nahradí současných 46 vozidel provozního stáří 40 a více let. Počítá se se zavedením takzvaného Ostravského okruhu. Podle Podstawky je model, kdy vlaky jezdí dokola, v evropských zemích už běžný. Právě proto je ale třeba mít bateriové vlaky, protože pojedou i po tratích, které nejsou elektrifikované. "Všude, kde nejsou troleje a navazují na zatrolejované trati, budou jezdit bateriové vlaky," řekl náměstek.

Kraj se s ČD na nové smlouvě dohodl bez vypsání soutěže. Podle Podstawky ho k tomu vedlo několik důvodů, například změna napájení nebo instalace evropského zabezpečovacího systému ETCS. "Pak jsme měli pět smluv, které nebyly mezi sebou kompatibilní, takže jsme vlastně neuměli ani pořádně zadání na soutěž vypsat," řekl Podstawka.

Kraj si nechal na Českém vysokém učení technickém (ČVUT) zpracovat studii, na jejímž základě rozdělil region na Ostravsko a Bruntálsko. Na Bruntálsku, kde jsou všechny koleje neelektrifikované, vypíše na dopravce klasickou soutěž. "Chceme tam už samozřejmě vodíkové vlaky, takže předpokládám, že v roce 2029 nebo 2028 tam už vyjedou vodíkové vlaky," řekl Podstawka.

Záměr podle náměstka visel rok na úřední desce v Evropské komisi. "Nikdo se neozval. Potom přišly České dráhy s tím, že nám nabídly ukončit o dva roky dříve smlouvu z důvodu ECM (evropský údržbový řád), z důvodu technického stavu vozidel, a protože to bylo v souladu s naší studií z ČVUT, tak jsme na to přistoupili a je to určitě výhodnější, než kdybychom soutěžili. I cena se určitě podařila dobrá," řekl Podstawka. Dodal, že do letošního prosince mohou kraje takové smlouvy zadávat napřímo.