Nejnovější zprávy: Cihlový palác! řekl architekt, když poprvé viděl budovu jatek. Dnes tu otevřela galerie ​Hořký osud. Papadopulos odmítl Baník a spadl s Karvinou. Ukončí kariéru?

Gastronomie

​Ostravská rodačka pomáhá digitalizovat gastro byznys po Evropě

Pod křídly nadnárodní firmy SaltPay můžeme více šlapat do expanze a růst na domácím i zahraničním trhu, říká Jana Šrámková, která ve startupu Storyous vede zahraniční expanze.

Jana Šrámková. Foto: Storyous

Pod její taktovkou se firma zabývající se vývojem pokladních systémů a digitalizací malých a středních podniků už úspěšně rozrostla do Polska a Španělska.

V letošním roce zamířil Storyous také na slovenský, maďarský a chorvatský trh. S Janou jsme si povídali například o tom, co všechno obnáší rozjet novou pobočku v zahraničí a sestavit mezinárodní tým.

Píše se rok 2013 a rodačka z Ostravy Jana Šrámková dokončuje studium politologie a evropských studií na Palackého univerzitě v Olomouci. Čeká ji přesun do Prahy, kde bude navazovat doktorátem z filozofie na Karlově univerzitě, a hledání zaměstnání, kterým by pokryla životní náklady při studiu.

Přichází na řadu první pracovní zkušenost na poli gastronomie a práce pro společnost foodpanda. Firma se však po téměř ročním působení rozhodne omezit své působení pouze na asijský trh a Jana se tak opět ocitá v roli uchazeče o práci.

Klapka: Storyous poprvé

V roce 2014 Jana přijímá nabídku práce ve startupu Storyous a připojuje se k sedmičlennému týmu, který se pouští do prodeje pokladních systémů. Krátkou zkušenost ve Storyous přeruší po pár měsících nabídka z asijské centrály foodpandy a Jana odjíždí na půl roku na Filipíny. S návratem do Čech přichází nabídka bývalých kolegů ze Storyous.

„Tehdy jsem sice pomýšlela na práci v nějaké větší společnosti, ale hodně mě zaujalo, kam se za tu dobu Storyous posunul, stejně tak jejich byznys plán. U kormidla společnosti byl již tehdy Igor Třeslín, který mi nabídl roli personalistky,“ vzpomíná Jana.

„Bylo to takové logické vyústění našeho rozhovoru s Igorem u piva, kdy jsme si řekli, co aktuálně potřebuje firma, aby mohla růst, a co jí mohu nabídnout já,“ dodává Jana. „Nábor nových zaměstnanců se vydařil a původně sedmičlenný tým se rozrostl na 60 lidí. Do konce roku 2015 jsme také rozšířili zákaznickou síť a v databázi jsme měli již přes 800 klientů. Do popředí se tak dostala diskuze na téma expanze,“ ohlíží se Jana.

První „naučná“ expanze

„Jako nejvhodnější jsme vyhodnotili Polsko. Kývla jsem proto na roli country manažerky a na půl roku do Polska odjela. Jedním z hlavních cílů bylo sestavit a zastabilizovat tým,“ vzpomíná. „Začátky byly těžké. Nejprve bylo třeba se naladit na místní kulturu a mentalitu. Naše produkty nikdo neznal a lidé neměli důvěru. Mým cílem bylo dát dohromady tým motivovaných lidi, kteří se nebojí budovat na trhu jméno neznámé značky,“ vysvětluje Jana. To se podařilo, v současné době má Storyous v Polsku přes 500 zákazníků a další přibývají.

Po úspěšné expanzi k polským sousedům Jana společně s kolegy začala hledat trh, kam by se firma mohla rozrůstat dál. „Z více než půlroční analýzy trhů nám vyšla jako ideální země Španělsko. Tentokrát jsme k celému procesu přistupovali opatrněji. Po předchozí zkušenosti s Polskem jsme si chtěli být jistější a lépe si načíst španělskou gastro scénu i mentalitu lidí,“ popisuje Jana.

„Podařilo se mi napojit na Češku žijící ve Španělsku, se kterou jsme společně obcházely provozovatele a zjišťovaly jejich názor na náš produkt. Zajímaly nás jejich potřeby, z kterých jsme si vytvořily lepší představu o povaze místního trhu. Postupně jsme začaly budovat tým a pustily se do hledání lokálního distributora, což se ukázalo jako nejtvrdší oříšek,“ vzpomíná Jana.

„Nakonec nám trvalo téměř dva roky, než jsme našly dokonalý match,“ dodává. Jen co se spolupráce příjemně rozběhla, přišla pandemie a lokální trh se začal potýkat s problémy, které na nějakou dobu spolupráci ochromily. Jana se proto v mezidobí začala soustředit i na další trhy.

Od dubna letošního roku se stará o rozjezd maďarské pobočky. Dává dohromady tým, vytváří nezbytné strategie, zavádí nové postupy a hledá partnery. Dobře se vyvíjí i situace ve Španělsku, Storyous na místním trhu od letošního roku nově spolupracuje s Vodafonem.

Prosinec 2020: Storyous – member of SaltPay

Koncem loňského roku se Storyous stal součástí mezinárodní fintechové společnosti SaltPay. Ta dává podnikatelům do rukou všechny nástroje, které potřebují od začátku budování svého byznysu až po jeho růst. Storyous si od tohoto kroku slibuje další růst a ještě větší podporu provozovatelům malých a středních podniků.

Pro Janu Šrámkovou a její kolegy to znamená další kariérní výzvu. „Pod křídly SaltPay můžeme více šlapat do expanze a růst na domácím i zahraničním trhu,“ dodává Jana. Podle ní je to skvělá zpráva i pro případné uchazeče o práci ve startupu. A na co by je Jana nalákala? „Jedna z věcí, která u nás zaručeně funguje, je kariérní růst. Dáváme velký prostor motivovaným a zvídavým lidem, kteří se nebojí nových výzev. Já sama se pořád učím novým věcem. Velkou podporu u nás mají kolegové i v případě, že se jim něco nepodaří a výsledky nejsou dle očekávání. Cílem je otevřená zpětná vazba, vzájemná důvěra, ochota učit se z chyb a vidět v nich nové příležitosti,“ doplňuje Jana.

Vyrážíme expandovat. Běžecké boty s sebou!

O tom, že Jana Šrámková tráví čas na cestách, není pochyb. „Cestování patří mezi mé záliby, takže mi časté přesuny v rámci zemí nevadí a skloubila jsem vlastně příjemné s užitečným.“ Ať je však Jana kdekoliv ve světě, bere si s sebou svůj nejoblíbenější koníček – běhání.

„Kamkoliv dorazím, obouvám boty a vybíhám. Je to jedna z možností, jak poznat místo a ještě si vyčistit hlavu. Pohyb mám jako závislost,“ přiznává s úsměvem Jana. Překážkou pro ni není ani firemní večírek nebo náročný pracovní den.

„Vždycky si čas přizpůsobím tak, abych zvládla vyběhnout,“ dodává. Ačkoliv Jana nepatří mezi sběrače kilometrů a řadí se, jak sama říká, mezi rekreační běžce, má za sebou několik běžeckých závodů. V roce 2018 zdolala například proslulý náročný horský maraton Beskydská sedmička, navíc v symbolicky pojmenovaném týmu Spirit by Storyous.

Velkou vášní Jany je také horská turistika. V roce 2015 absolvovala výstup na Mont Blanc a o dva roky později s přáteli zdolala pětitisícového velikána, horu Elbrus, která je dominantou kavkazských hor. „Mým dlouhodobým snem je výstup na Pik Lenina, který sice budí dojem nezdolatelného velikána, ale výstup není nijak technicky náročný.“

O Storyous

Společnost Storyous vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Digitalizuje a automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy.

Aktuálně zpracovává 18 procent obratu v české gastronomii. Od konce roku 2020 je součástí globální fintechové společnosti SaltPay, díky které Storyous postupně rozšiřuje své portfolio služeb a zároveň geograficky expanduje.

Produkty firmy jsou dostupné například také na Slovensku, v Polsku, Španělsku, Maďarsku, Chorvatsku a na Islandu. Více informací naleznete na webových stránkách Storyous a také na Facebooku, LinkedInu nebo Instagramu společnosti.