Nejnovější zprávy: Dva lidé se zranili při nehodě čtyřkolky. Pro jednoho musel vrtulník Ostravské komunikace spotřebovaly na výtluky už o 100 tun asfaltu více než loni

Kultura

Pojďte do galerie! Ta ostravská pořádá online prohlídky

Galerie výtvarných umění Ostrava zpřístupnila výstavu Dělník je smrtelný, práce je živá online na svém webu.

Foto: Lukáš Ston

"Virtuální prohlídka výstavy se nevyrovná atmosféře a emocionálnímu prožitku v přímém kontaktu s uměleckým dílem v prostorách galerie, ale snažíme se ho alespoň částečně zprostředkovat touto cestou," uvedla galerie.

"Kdy se opět otevřou dveře Domu umění nevíme, proto navštivte GVUO aspoň v online prostoru. Na webových stránkách gvuo.cz jsme zpřístupnili virtuální prohlídku výstavy Dělník je smrtelný, práce je živá a na YouTube GVUO je nově ke zhlédnutí komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou Renatou Skřebskou."


DĚLNÍK JE SMRTELNÝ, PRÁCE JE ŽIVÁ 23. 9. 2020 – 3. 1. 2021

Název výstavy je inspirován básní Josefa Wolkera Balada o očích topičových ze sbírky Těžká hodina.

Rozsáhlá expozice ve 3 sálech Domu umění je rozdělena do 8 sekcí (práce, profese, továrna, architektonická plastika, fotografie, půda, žena, krajina) a představuje tvorbu více než stovky umělců z celé České republiky, včetně belgického Constantina Meuniera a francouzského levicově orientovaného André Fougerona.

Prezentováno je přes sto padesát uměleckých děl od počátku 20. století až do současnosti. Vystaveny jsou malby, kresby, plastiky, fotografie a 10 krátkometrážních dokumentárních filmů na téma provozu a práce. Záštitu nad výstavou převzal první náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo.

TIP TOHOTO MĚSÍCE

Přednáška Marka Zágory: Liška ve středověku v úterý 10. 11. v 16:30 hodin LIVE stream na YouTube GVUO a Facebooku.

Středověk vnímal lišku především jako lstivé a nepoctivé zvíře, které je ochotné předstírat mrtvolu, jen aby získalo nějakou potravu pro sebe a svoje mláďata.

Liška byla spojována dokonce se samotným ďáblem, který předstírá mrtvého, aby si podržel všechny, kteří žijí příliš světským životem, a ukázal se jim teprve, až když je má pevně ve své moci.

Nejznámější liškou středověku, která byla původně vnímána docela pozitivně, byl Renart, hrdina proslulého Románu o lišákovi, venkovský zeman se sklony k lapkovství, jenž se chová nejen jako zástupce zvířecího světa, ale má i řadu lidských vlastností.

Jeho nejstarší veršované příběhy byly sepsány již v roce 1170, nejmladší kolem roku 1240, a jejich autory byli vzdělaní klerikové. Jednotlivé texty jsou nejen vyprávěním o Renartovi, ale zároveň i zajímavou sondou do života středověké společnosti a jejího myšlení.

Přednáška Gabriely Pelikánové: Helmut Krommer – malíř, který dokumentoval naše město z cyklu Ostrava očima umělců ve středu 25. 11. v 16:30 hodin LIVE stream na YouTube GVUO a Facebooku.

Opavský rodák Helmut Krommer (1891–1973), student akademie ve Vídni a v Karlsruhe, se jako grafik nesmazatelnou měrou zapsal do historie Ostravy. V roce 1924 vznikl jeho konvolut leptů s názvem Vítkovické železárny a o pět let později byl vydán devítidílný cyklus Velká Ostrava, který zachycuje zákoutí Ostravy za první republiky.

Jedná se o precizně komponovaná díla dokumentující části Ostravy, jejichž podoba se již vytratila. Tyto cykly vznikly v době, kdy již Krommer žil v Berlíně, ale zajížděl zpátky do Čech, aby zde tvořil. Inspirovala jej nejen Ostrava, ale i Opava, Brno a Praha.

Kvůli svým protinacistickým postojům a židovskému původu své ženy byl v roce 1933 nucen emigrovat do Anglie, kde žil až do roku 1951, kdy evropský kontinent vyměnil za Boston v USA.

Krommerova díla, zachycující převážně městská zákoutí a sakrální architekturu, kromě Galerie výtvarného umění v Ostravě vlastní například i Slezské zemské muzeum, Moravská galerie v Brně, vídeňská Albertina a v neposlední řadě i Kunstarchiv v Norimberku nebo Harvard Art Museums v Cambridge.