Nejnovější zprávy: Havířov ulovil další hvězdu. Po Laštůvkovi přivedl i Zavadila Nová jehňata, kůzlata či telata v expozici Na Statku, ostravská zoo vítá mláďata

Kultura

Recenze: Vánoční příběh? Bohdalka, Kaiser, Lábus a nesplněná očekávání

Několik postav, navzájem propojených rodinným, milostným či pracovním poutem, prožívá o Štědrém dnu své malé vánoční příběhy.

Politik Skála (Karel Roden) během rozhovoru v rádiu nevědomky sdělí národu, co si skutečně myslí o kolegyni ve sněmovně. Řidič tramvaje (Jiří Lábus) je na své trase obtěžován bohémským výtržníkem (Oldřich Kaiser) do té míry, že dojde ke konfliktu. Nevěrná žena (Jana Plodková) je nucena namluvit manželovi (Hynek Čermák), že mladík, co se potlouká u nich doma, není jejím milencem, ale přítelem chůvy.

Vánoční příběh patří mezi takzvané skupinové filmy, kdy příběh několika postav nevydá na samostatný celovečerní film a je více či méně funkčně propojen s dalšími příběhy, dějově fungujícími na stejném principu. Ač se podobné snímky objevují i v žánru dramatu, či horroru, jejich nejvděčnějším doménou jsou komedie.

Podobně rozvětvené filmy neměly sebemenší problém se u nás úspěšně zabydlet. Nejenže dokážou ukojit hlad českého diváka po komediích, umí také dostat do jednoho filmu větší množství populárních herců a dát jim na plátně podobně velký prostor. Což je i případ Vánočního příběhu.

Největším nositelem srandy je tu bezesporu Karel Roden. Jeho politik, kterému se zalíbilo říkat pravdu, je roztomile zmatený a na rozdíl od protagonistů Otázek Václava Moravce i sympaticky lidský. Vtipná je i linie s osvědčenou dvojicí Kaiser-Lábus, jejich humor bohužel většinou souvisí s vulgární mluvou.

Obecně proti drsnému výrazivu nic nemám, v příběhu s názvem Vánoční ho ale tak nějak neočekávám. O nadbytečnosti vulgarismů vypovídá scéna, kdy Lábus coby domestikovaný podpantoflák vyhazuje z bytu nežádoucího milence své dcery. Během procesu, povzbuzován přítomnými k mužnosti, nesměle používá infantilní nadávky, aby náhodou nikoho příliš neurazil. Je to bezesporu vtipné, ale fungovalo by to lépe, kdybychom ho půl minuty předtím neslyšeli nadával zcela bez zábran a naprosto chlapácky.

Naopak velmi milá je účast dvojice klasiků, tedy Jiřiny Bohdalové, coby slavné herečky Skálové a legendárního francouzského komika Pierre Richarda v pidiroli jejího dávného milence.

Nejzajímavější částí celé komedie je nečekaně ta nejméně vtipná. Zápletka s nevěrnou manželkou, která je nucena trávit Štědrý večer s manželem, mladým milencem a chůvou, které mladík očividně není lhostejný, by jako jediná vydala na samostatný film.

Z Vánočního příběhu vůbec tento jeho segment lehce vyčuhuje, jakoby do něj až tak úplně nepatřil. Nejen proto, že má svým potenciálem blíže k dramatu, ale i skutečností, že je se zbylými příběhy propojen spíše z povinnosti (manžel pracuje s Rodenem, milenec patří do Lábusovy rodiny). Mou tezi potvrzuje i fakt, že se v závěru s ostatními liniemi nespojí v jeden celek a je ukončen relativně dlouho před samotným finále filmu.

Režisérka Irena Pavlásková se po předchozím diváckém průšvihu, Pražských orgiích podle knihy Philipa Rotha, rozhodla vsadit na jistotu. Řečí politiků, jež dostali v jejím filmu nemalý prostor, vydala se osvědčenou cestou populismu. Což je za mě v pořádku, neboť není pro tvůrce nic lepšího, než spokojený platící divák. Je tedy velmi pravděpodobné, že ani vy z kina neodejdete zklamaní. Nesmíte ale od Vánočního příběhu očekávat nic speciálního. Je to jako s dárky pod stromečkem. Pokud potřebujete ponožky, udělají vám radost, pokud ale doufáte v něco většího, zklamání se nejspíš neubráníte.

ČR, komedie, 2022, 123 min, distribuce v kinech Cinemart

55%