Nejnovější zprávy: Baník se vrátí na Bazaly! Zápas béčka se rychle vyprodal Špičkoví kuchaři pomáhají zatraktivnit stravování v ostravských školách a školkách

Auto

Volkswagen Multivan T7. Rodinný přítel

Po letech postupné evoluce přichází revoluce. Nový Multivan je úplně jiný. Moderní, komfortní, tichý a obratný.


Autor: Radim Kolibík

Když Volkswagen představil tuhle legendu a sen všech rodin na nové platformě, málem zbořil internet. Pravověrní multivanisté se mohli upsat o tom, jak skončila legenda a že s novým podvozkem nebude Multivan nikdy tak praktický jako ten předchozí a málem by mu ani nedovolili nosit jméno Multivan.

Pak přišla realita. O tom, jak se auto povedlo, si ještě povíme. Ale stačilo vyjet na silnici a ukázalo se, že opravdoví majitelé starších Multivanů to vidí trochu jinak. Během testovacích dnů jsem jich pár potkal a většina blikala, zdravila, a dokonce někteří ukazovali zdvižené palce. Palce! Ne prostředníčky.

Ano, nová generace je menší. Tedy co se týče výšky. Rozvor se naopak ještě o kousek natáhl a celá posádka má místa bohatě, i když má auto o kousek delší čumák, díky čemuž už nemá aerodynamiku cihly! Vážně to přes Německo můžeš švihat stopadesátkou, aniž by tě týral aerodynamický hluk a nemusel jsi mít pedál až na podlaze, který by způsobil vír v nádrži.

Kratší provedení Multivanu se proti předchůdci natáhlo téměř o sedm centimetrů, naopak delší se zkrátilo o nějakých třináct. A pořád je geniální! Celým interiérem se táhnou kolejničky, po kterých mohu posunovat centrální stoleček i sedadla dle libosti. Perfektní věc! Škoda jen, že legislativa dovolí maximálně sedm sedaček. Osmá by vešla, Multivan je ale homologovaný jen pro sedm. Ale zase má místo osmé sedačky ten perfektní posuvný multifunkční stoleček.

Proti předchozí generaci dostal nový Multivan řadu funkcí, které se během jeho kralování staly naprosto samozřejmými a citelně mu chyběly. Konečně tak mám bezklíčové odemykání, které předchozí 6.1 nepochopitelně neuměla! Dneska je to pro všechny řidiče a řidičky základní funkcí, stejně jako vyhřívání volantu, což je jeden z nejvíce návykových prvků komfortní výbavy.

Inženýři v Hannoveru, kde se nachází vývojové centrum užitkových vozů VW, kritiku komfortní výbavy předchozí generace vzali vážně a kdo v autě absolvuje dlouhé štreky, může si konečně připlatit za ErgoComfort sedačky, jedny z nejlepších na trhu, nyní i s odvětráváním. Ty můj Multivan nedostal, ale mám prémiové audio, což předchozí generace neuměla v žádné variantě a sedačky mám vyhřívané. Úplně všechny, i ty demontovatelné v zadních řadách. Paráda, kterou ocení všichni kamarádi, když do auta naskáčou po celodenní lyžovačce, na kterou jsi je odvezl, protože nepochybně máš z celé party to nejlepší auto na dlouhé štreky.

Ve výčtu výbavy, kterou starý neuměl a nový má tak nějak samozřejmě nesmím vynechat elektricky výklopné tažné zařízení, další z neocenitelných funkcí slušně vychovaného praktického auta.

Když auto přebírám od Jiřího Prokopa, prodejce užitkových vozů VW Auto Heller a velkého fandy Multivanu všech generací, první skvělý dojem je ještě umocněn pohledem na boční dveře, které se otevírají elektricky a klidně na dálku. Koukám na to a vím, že to je věc, kterou bude každá žena milovat. Každý den ti bude děkovat, že jsi hodně makal a mohl jsi rodině pořídit něco tak nepopsatelně praktického. Naloďování početné rodiny na palubu nikdy nebylo snazší!

Nejen, že je to cool, ale hlavně je to pohodlné pro děti nebo křehké dámy, které ty obří posuvné dveře nemají šanci ručně zavřít, jakmile auto stojí jen trochu z kopce. Navíc je z místa řidiče mohu zamknout, když vezu rozverné příbuzenstvo z oslavy narozenin. Samozřejmostí je otevírání posuvných dveří i víka kufru gestem. Funguje perfektně, stačí pod autem kopnout někde zhruba v úrovni kliky.

S Jiřím probereme základní rozdíly mezi novým a starým Multivanem, já už se nemůžu dočkat, až vyrazím, Jiří se nemůže dočkat mých prvních dojmů, tak to neprodlužujeme a jedu.

První den se klasicky motám po Ostravě a žasnu. Nevím, jak to v Hannoveru dokázali, to auto je vážně obrovské, ale když ho řídím, připadám si spíš jako v Tiguanu. A to je opravdová pochvala!

Oproti předchozímu Multivanu ten nový vůbec nemá dodávkovitý posed. Je skvěle odhlučněný i na dálnici, jak se ukáže později, a ve městě překvapivě obratný. Díky nižší celkové výšce se snížila také citlivost na boční vítr.

Musím do centra, pár minut kroužím, že bych zkusil najít skulinku a zaparkovat „na Pražáka“, ale nechci, aby kolegům z Auto Heller přišel pozdrav od strážníků, který by mohl zbytečně zkomplikovat další testy jejich aut, tak vyměknu a mířím na placené parkování na Kostelní. I tady je plno. Chytám poslední místo, obsluha parkoviště kouká podezřívavě s předtuchou pomačkaných plechů, ale parkování jde skvěle nejen díky kameře s funkcí „dronu“. Koncepce s kolem v každém rohu, vysokým posedem a bohatým prosklením s pořádnými zrcátky je perfektní. S tím by zaparkoval i Stevie Wonder. Stejný rozvor má i Multivan v delší verzi, takže mu zůstane ten perfektní rejd.

Během roku bude vozit celou tvou početnou rodinu mezi školkou, školou, kroužky, zaměstnáním i nákupy a o prázdninách s ním vyrazíš napříč Evropou. A je úplně jedno, jestli s dětmi nebo partou kámošů a hromadou sportovního vybavení a nezbytným sudem piva. Všechno spolkne s přehledem a nabídne jim nebývalý komfort.

Z předchozích řádků je jasné, že jsem musel prohnat Multivan i po dálnici. Dvoulitrový benzínový motor má sil tak akorát, hodně mu pomáhá propracovaná aerodynamika auta a auto si doslova říká o další a další dálniční kilometry. Nemuset druhý den do práce, sjel bych z dálnice ráno až někde u Ženevy. A nic by mě nebolelo, což se mi v mém věku už moc často nestává.

Adaptivní podvozek v komfortním nastavení zahanbí i celou řadu legendárních francouzských pohodlných MPV. A naopak ve sportovním režimu dodá autu až nečekanou jistotu. Nekoná se žádné dodávkoidní odskakování zadní nápravy nebo hluk, známý z předchozích generací a posádku nic neruší ani v dálničních rychlostech. Což může být při obsazení pěti sedaček s Isofixem malými upovídanými pasažéry, trochu kontraproduktivní. I na to má nový Multivan řešení. Jmenuje se Harman Kardon a dokáže skvěle přehlušit dětské štěbetání. Třeba písničkami z pohádek.

Jaro letos přišlo a hned zase odešlo, takže jsem měl dost možností, jak prověřit i nezávislé topení. Je to láska! Načasuješ si při odchodu z auta, v aplikaci na mobilu nebo dálkově ovladačem. A až děti dojí snídani, mohou nastupovat do zahřátého auta.

Vyhřívané čelní sklo je u tak obří plochy nutnost, přece nenecháš ženu škrábat námrazu na štaflích, když zapomene zapnout to nezávislé topení. Škoda jen, že tady pouze ve verzi s drátky. To trochu zamrzí, zvlášť když víme, že Volkswagen umí dělat skla infračerveně vyhřívaná. Ale funguje perfektně, stačí pár minut, než se pasažéři usadí v tom obřím interiéru a námraza je dole.

Je to zřejmé. Nový Multivan je nepřekonatelným rodinným vozem a perfektním společníkem na dlouhé trasy. Všichni by ho chtěli, ale on není pro každého. Naštěstí.

Volkswagen Multivan Style 2.0 TSI

Technické údaje

Pohon: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1984 cm3
Maximální výkon: 150 kW
Maximální točivý moment soustavy: 320 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 9 l na 100 km
Emise CO2: 204 g/km

Vnější rozměry

Rozvor: 3124 mm
Délka: 4973 mm
Šířka: 1941 mm
Výška: 1907 mm

Objem zavazadlového prostoru: 470 l

Pohotovostní hmotnost: 2002 kg

Cena testovaného vozu: 2 062 558 Kč včetně DPH

Fotogalerie

Autor: Radim Kolibík