Nejnovější zprávy: Mladá žena ztratila během hokejového MS před arénou dvě malé děti, policisté je našli Sedmatřicetiletá žena na motorce se srazila s autem, utrpěla vážná zranění

Společnost

Dvorní grafik kapely Buty i kvůli pandemii objevil krásu betonu a tvoří z něj krásné dekorace

​Vytvořil například obaly většiny alb ostravské skupiny Buty. Grafik Roman Chvíla (55) ale přiznává, že se chtěl „odtrhnout“ od počítače a zkusit udělat něco hmatatelnějšího.

Foto: Roman Chvíla

Spolu s partnerkou Renátou Hajnalovou (37) se před časem vrhli na tvorbu dekorativních předmětů z lakovaného betonu. Po zhruba dvou letech hledání správných směsí a tvarů přicházejí na trh s kolekcí figurek, misek a mís pod značkou CONCRETO.

„Grafice se naplno věnuji od roku 1990. Víte, vlastně všechno, co jsem dosud dělal, končilo na papíře – plakáty, knihy, obaly cédéček, kalendáře, katalogy. Chtěl jsem udělat něco více rukama než hlavou,“ říká v rozlehlém bytě ve staré části Slezské Ostravy, obklopen dvěma psy a betonovými výrobky, Roman Chvíla.

Abychom jeho dosavadní tvorbu neodbyli jen jedním odstavcem, je dobré doplnit, že kromě desek kapely Buty (vytvořil i grafiku jejich zatím poslední desky Duperele), má na svědomí i návrhy interiérů designového Retro hotelu Garage v Martinově.

„Chyběl mi reálný kontakt s materiálem. Kdysi dávno jsem se nějakou dobu věnoval keramice, ale celý můj profesní život se z devadesáti procent odehrává před počítačem. Tak jsem hledal materiál, který by mi vyhovoval víc. Nejsem řezbář, takže dřevo jsem vyřadil, jelikož mám ale vystudovanou strojařinu, táhlo mě to spíše k technickým věcem. Vzpomněl jsem si, že tady existuje beton, a uvědomil jsem si, že to je výzva,“ říká Roman Chvíla.

Výhodou betonu podle něj je, že betonový výrobek je prakticky nezničitelný, nevýhodou je pak to, že je poměrně těžko zpracovatelný, pokud ho člověk nelije přímo do formy.

„Pokud chcete dělat rukama, stejně jako já, tak to není tak jednoduché. Musel jsem hledat správnou hustotu betonu a také čas, během kterého se dá výrobek modelovat. Ten pak musí zrát, aby nepraskal, celé je to opravdu velmi sofistikovaná technologická záležitost.“

Betonový výrobek nemusí na rozdíl od keramiky do pece. „Beton zraje sám o sobě, jelikož v něm po celou dobu životnosti probíhají chemické reakce. Zraje neustále, a to klidně i tisíc let. Devadesáti procent tvrdosti dosahuje zhruba za tři až čtyři týdny.“

„Pohledový beton, který se používá například v architektuře, zůstává surový. My jsme chtěli naše produkty nějakým způsobem odlišit, takže jsme nějakou dobu experimentovali a nakonec zvolili jako povrchovou úpravu lak,“ říká Roman Chvíla.

Kromě misek a mís vytvořil autíčka, koníky. Má to snad souvislost s tím, že se stal před sedmi lety otcem syna? „Možná to má spíše souvislost s mým dětstvím na ostravském panelákovém sídlišti, ale je pravda, že jsem synovi chtěl udělat radost. A co vás napadne pro kluka jako první?“ směje se Roman Chvíla.

Když má říci, pro koho jsou jeho výrobky určeny, odpoví, že jsou nejspíše pro lidi, kteří si chtějí pořídit něco pěkného. „Něco, co jim udělá radost, vydrží navždy a můžou to předávat dále z generace na generaci,“ říká.

A jaká bude odolnost jeho výrobků například v nepříznivém počasí? „Primárně jsou naše produkty určeny do interiéru. Ale vzhledem k tomu, že je beton nejpoužívanějším stavebním materiálem na světě, o jeho odolnost v exteriéru bych se příliš nebál. Některé naše první pokusy máme už dva roky na zahradě a zdá se, že se jim daří dobře.“

Kvůli pandemii se zatím nekonaly předvánoční trhy, takže dostat betonové výrobky CONCRETO mezi lidi je o něco náročnější.

„Zatím fungujeme na facebooku, ale v průběhu prosince otevřeme e-shop,“ říká Chvíla. Připouští, že impuls k akceleraci „betonového“ vývoje, výrobě i nabídce přinesla právě pandemie.

„Kvůli poklesu grafických zakázek pro náš Atelier-15 v koronavirové době jsme se mohli více věnovat betonu a nyní, po půl roce, jsme připraveni jít na trh.“

V plánu pak mají Roman a Renáta rozšiřování kolekce o nové výrobky a další experimentování s ručním modelováním betonu, podle hesla svého atelieru: "analogový dotek v post-digitálním věku".

CONCRETO betonWARE

Interiérové dekorace z lakovaného betonu.

100% ruční výroba.

Každý kousek originál.

Limitované série.

Nestárnoucí materiál.

Jedinečný povrch.

www.concretobetonware.cz

www.facebook.com/concretobetonware

ATELIER-15

Kreativní, grafické, zvukové, video… …studio.

Analogový dotek v postdigitálním věku.

Dělníci kultury od roku 1990.

Ing. Roman Chvíla

výtvarník

Bc. Renáta Hajnalová

manager

www.atelier-15.cz

www.facebook.com/atelierpatnact