Nejnovější zprávy: Policie má zloděje, který ukradl medaile z hrobu tragicky zemřelého policisty Obchvat Komárova má zelenou, stavba může začít v roce 2027

Cestování

Švýcarský panoramatický vůz se vrátí, opět projede přes Ostravu i Bohumín

Oblíbený panoramatický vůz švýcarských železnic SBB pojede napříč Moravou i v roce 2024. Rakouští kolegové z ÖBB ho budou nasazovat do vlaku EC 106 / 107 Porta Moravica, který vyráží na svou cestu z Grazu, i v novém jízdním řádu.

Foto: se souhlasem Českých drah

„Když si v končícím jízdním řádu půjčili naši rakouští kolegové z ÖBB u švýcarských železnic panoramatický vůz a zařadili ho do vlaku Porta Moravica z Vídně do Přemyšlu, tak to byla pro naše zákazníky a železniční fanoušky malá senzace. Nyní můžeme potvrdit, že naši zahraniční partneři se rozhodli prodloužit provoz panoramatického vozu napříč Moravou i v jízdním řádu 2024. Díky tomu budou mít také naši cestující v příštím roce neobvyklý pohled na krásy Moravy, ale třeba i na rakouské Alpy,“ říká Petr Vondráček, ředitel odboru obchodu osobní dopravy.

Panoramatický vůz pojede nadále ve vlacích Porta Moravica. Spoj EC 106 jede v trase Graz (5:26 hod.) – Vídeň (8:10 hod.) – Břeclav (9:09 hod.) – Bohumín (11:12 hod.) – Krakow (13:56 hod.) – Přemyšl (16:37 hod) a vlak EC 107 v opačném směru Přemyšl (11:24 hod.) – Krakow (14:03 hod.) – Bohumín (16:42 hod.) – Břeclav (18:49 hod.) – Vídeň (19:49 hod.) – Graz (22:33 hod.). Ve voze platí běžné jízdné 1. třídy. Pro cesty v dálkových vlacích je doporučena rezervace.

Panoramatické vozy řady Apm61 Panorama zakoupily švýcarské spolkové dráhy SBB v roce 1991 v počtu pouze 12 kusů. Byly určené pro vlaky EuroCity, které projíždějí regiony s atraktivními výhledy na kouzelnou horskou krajinu nebo údolí podél řek, například přes Alpy nebo údolím Rýna. SBB je nasazovaly na spoje ze Švýcarska do Itálie, Francie, Německa, Nizozemí nebo do Rakouska. V současnosti obsluhují sezonní turistický vlak po staré trati přes Gotthardský průsmyk Gotthard Panorama Express a jezdí ve vlaku EC Transalpin Zürich – Graz nebo ve vlaku EuroCity Zürich – Hamburg.

Třicet let staré vozy jsou určené pro mezistátní provoz dálkových vlaků. Jsou klimatizované a mají 54 míst k sezení. Mohou jezdit rychlostí až 200 km/h. V roce 2010 prošly modernizací, kdy byly dosazeny například elektrické zásuvky 230 V pro napájení přenosné cestovní elektroniky, jako jsou notebooky, tablety nebo mobilní telefony. Vyrobila je švýcarská společnost Schindler Waggon AG. Výrobce udává, že díky velkým obloukovým panoramatickým oknům má cestující až o 90 % větší výhled oproti klasickému vozu a úhel, který může sledovat ze svého místa je o 25 až 40 % větší. Navíc je podlaha v panoramatickém voze výš než v běžných vagónech, a tak mají cestující o něco lepší výhled i při jízdě kolem protihlukových stěn.