Nejnovější zprávy: FN Ostrava získala prostředky na modernizaci Kliniky rehabilitace a tělovýchovného lékařství Turista se zranil u Rešovských vodopádů, z náročného terénu ho musel dostat vrtulník

Společnost

Gong hostí unikátní festival dobročinnosti Advent plný křídlení

Na letošní XIII. ročník akce Advent plný křídlení se do Gongu přihlásilo padesát neziskových organizací, které se starají o přibližně pětaosmdesát tisíc lidí, jimž osud z různých důvodů nepřál.

O unikátním festivalu dobročinnosti hovoří jeho autorka a koordinátorka Lucie Houthoofdtová.

Jak vznikl nápad uspořádat Advent plný křílení?
Na začátku byl business a zisk. Vše vzniklo v roce 2006 v interiérové prodejně a galerii BELSTYL v Ostravě, kterou jsem provozovala. Tenkrát jsme na společenskou akci a vernisáž přizvali pět místních neziskovek, aby představily svou činnost a prodaly své výrobky. Adresná pomoc konkrétním lidem, kteří to potřebují, organizování akce, kde se setkají neziskové subjekty s těmi, které jsou komerčně úspěšné a mohou pomoci – vzniklo to přirozeně v době, kdy se mi dařilo a zažívala jsem úspěch. Takže nápad byl a stále je o rovnováze zisku s neziskem.

Co by měla akce vlastně přinést?
V loňském roce projekt vynesl téměř 250 tisíc korun ve prospěch neziskovek. Finance nejsou ale hlavním přínosem. Jde o smysluplné pocity, příjemnou událost, zviditelnění místních neziskovek, propojování a vytváření vztahů. Pro klienty jde o motivaci pracovat, radost z úspěchu, seberealizaci, spokojenost, sdílení i vystupování na veřejnosti. Spojuje týmy pro dobrou věc, ať už se jedná o partnery nebo přihlášené organizace. Finišujeme s týmem organizátorů, dobrovolníků a našich partnerů. Děláme všechno proto, aby to byla prima oslava adventu, tvořivá a smysluplná zábava. Jsme moc rádi, že je akce vnímána jako výjimečný komunitní festival dobročinnosti a je podporována Moravskoslezským krajem a statutárním městem Ostravou. Jde o akci, která v celé ČR v takovém rozsahu nemá obdobu.

Je akce určena spíše pro odbornou, nebo pro širokou veřejnost?
Dopolední část, kterou jsme nazvali FUNDRAISING&DESIGN, je určena spíš pro vedoucí a pracovníky z neziskovek, příspěvkových organizací, ale také management, HR a markeťáky ze světa podnikání. Propojujeme tyto dvě zdánlivě odlišné roviny. Program je nabitý osobnostmi z obou sfér a společným tvořivým potenciálem! Odpolední program je více zaměřen na oslavu a zábavu, takže je určen široké veřejnosti – dospělým i dětem... Prostě všem, kteří jsou sociálně všímaví a mají chuť udělat něco smysluplného pro své okolí, něco dobrého pro druhé, ale i sami pro sebe. V Gongu bude co vidět, slyšet, ochutnávat a tvořit. Akcí vytváříme příležitost k dárcovství, zjednodušujeme komunikaci mezi neziskovým sektorem a společensky odpovědnými firmami. Setkáváme se tady každoročně s přáteli a milými lidmi, kteří s tím vším počítají.

Jak moc bylo náročné dát dohromady tolik zástupců charitativních organizací?
Je to dost náročný projekt zejména na komunikaci. Za ta léta se v něm vystřídala řada úžasných lidí. Celý projekt je založen na týmové spolupráci a velkém úsilí řady lidí, zejména dobrovolníků. Letos na něm pracují noví lidé, a tak se zase někam posouvá, profesionalizuje. Současně se v něm ruku v ruce školíme v trpělivosti, laskavosti a vzájemném pochopení. Vážím si energie, která za tu dobu byla do projektu vložena, ale také toho co generoval v nás i okolí. Je nadějí a ukázkou, že okolo nás i v nás samotných je mnoho pozitivního. Věřím, že můžeme volit, čemu svou pozornost a energii věnovat. Tady to dává smysl. Podpora míří prostřednictvím desítek místních neziskových organizací nejen k nemocným dětem, seniorům, handicapovaným, ale také k organizacím pečujícím o zvířata a ochranu životního prostředí. Těch projektů a příběhů konkrétních lidí je hodně, i proto jsme zřídili fundraisingový portál a vnikl KŘÍDLENÍ nadační fond.

Zúčastní se i další významní hosté?
Každoročně dorazí řada milých osobností ze společenského, veřejného, ale i kulturního či sportovního života. Můžeme se těšit například na moderátorku Gabrielu Lefendu, zpěváka Patrika Kee, který vystoupí odpoledne, ale i na talentovaného mladého romského saxofonistu Ondru Gizmana. Tradičně se zde objevuje Karel Loprais či Aleš Juchelka... Letošní ročník proběhne pod křídly moderátorů Nikoly Birklenové a Radka Erbena. Pro nás všechny jsou ale největšími hvězdami vystupující klienti místních neziskovek – právě oni u nás sklízejí největší potlesk.

Kdy a kde se akce koná?
Akce se koná ve čtvrtek 29. listopadu v Gongu v Dolní oblasti Vítkovice. Dopolední program začíná od 9 hodin, ale je zapotřebí se registrovat. Odpolední program odstartuje v 15 hodin. Bude se dražit, tvořit v kreativních dílnách, nakupovat, ochutnávat a užívat adventní nálady s blízkými. V 17 hodin rozsvítíme vánoční strom a zazpíváme si koledy s Patrikem Kee. Slavnostní program v malém sále zahájí v rytmu bubnů organizace Čtyřlístek. Podrobný program je na našem webu www.adventplnykridleni.cz nebo na facebookovém profilu. Je tam spousta úžasných videí a příspěvků. Předměty v dražbě můžete okouknout on-line a do 29. včetně také ještě i získat, a to na http://www.kridleni.cz/5-aukce. Všechny tímto srdečně na akci zvu a moc se těším!

Co se letos povedlo oproti předcházejícím ročníkům?
Už jsem zmiňovala dopolední program, nový tým a profesionalizaci celého projektu. Podařilo se navázat spolupráci s novými partnery, kteří společenskou odpovědnost mají jako nedílnou součást své firemní kultury. Více jsme se zaměřili na kampaň a díky Dopravnímu podniku Ostrava jsme rozjeli Tyrkysovou sbírku pro KŘÍDLENÍ nadační fond. To je velká věc! Potkali jsme řadu nových tvořivých lidí. Jsou inspirující a motivující, to je potřeba. V neziskovém světě je ještě mnohem víc žádoucí originalita a komunikace, tak aby organizace na trhu uspěly, byly konkurenceschopné a trvale udržitelné. Je v něm řada srdečných příběhů, které nás nutí se zastavit a zamyslet. Neziskovky nabízejí systémovou pomoc potřebným, ale také v lepších případech kultivují celou naši společnost. Věřím, že se bude dařit i do budoucna a další ročníky budou následovat... Přeji nám všem, kteří v tom lítáme, aby se XIII. ročník maximálně vydařil!