Nejnovější zprávy: Třinecké železárny lákají studenty na letní placené stáže Dobrá zpráva pro chodce i cyklisty, Ostrava opraví lesní cesty v Bělském lese

Kultura

Colours of Ostrava: ​multižánrový festival nebo megalomanská show pro davy?

Skončily Colours of Ostrava. Festival splněných snů, ale také festival, jehož letošní ročník vzbudil velmi smíšené reakce veřejnosti.

Foto: Jakub Pryček

Zřejmě největším zážitkem bylo vystoupení amerického hudebního dua Twenty One Pilots, kteří potěšili svými největšími hity, ale zahráli i známou českou lidovku „Co ste hasiči“ a předvedli dokonce trampské hraní u ohýnku.

Velkolepý dojem si diváci odnesli také z koncertu norské dark-folkové formace Wardruna, kteří rozpoutali úchvatnou audiovizuální performanci. Velký ohlas měly produkce kapel Franz Ferdinand a The Killers. Jejich koncerty sice poznamenal silný déšť, ale publikum nepřízeň počasí neodradila.

Překvapením festivalu se stala rocková kapela Larkin Poe, složená ze dvou půvabných sester, úžasných kytaristek i zpěvaček.

Naopak největší kritiku sklidilo vystoupení americké raperky a skladatelky Princezny Nokia, na jejíž hudbu a téměř neustálé vytí klaksonu zjevně nebylo ostravské publikum zvědavé a připravené.

Umělecky nejzdařilejší koncert odehrála japonská jazzová pianistka Hiromi. Z české scény nejvíc bodovaly ženy. Velký ohlas měla Beata Hlavenková, Markéta Irglová a Bára Zmeková.

Nejvřelejší přijetí se však dostalo karvinskému sboru Permoník, který se představil na Colours of Ostrava hned dvakrát. Poprvé v samostatném úžasném koncertu a podruhé v jedné písni spolu s kanadsko-ukrajinskou formací Balaklava Blues.

Colours of Ostrava se po dvouleté pauze těšil vysoké návštěvnosti. Areál Dolní oblasti Vítkovic byl zvláště v den vystoupení Twenty One Pilots napěchovaný k prasknutí, v sobotu zase využili vstup zdarma senioři.

Festival se letos neobešel bez problémů a kritické zpětné vazby. Za nepříliš šťastné lze považovat vystoupení zpěvačky LP, která odehrála s hlasovou indispozicí zkrácený set, během kterého se jí, na rozdíl od roku 2017, nechtělo navázat kontakt s publikem.

Doslova kontroverzní bylo nečekané zjevení „ledového muže“ Wima Hofa, který se místo LP objevil na hlavní scéně s několikaminutovým ryčným projevem a obskurním hudebním vystoupením. Tohle na hudebním pódiu opravdu nemělo co dělat.

Neosvědčila se ani volba plastových jednorázových kelímků, které sice mohou být ekologicky likvidovány, ale nepořádek a spoušť pod nohama během koncertů byla často neúnosná a tristní. Na festivalu Beats For Love diváci měli vratné ekologické kelímky a všude byl pořádek, pořadatelé Colours tak zřejmě sáhli po levnější variantě.

Festival mění svou tvář – z původně světové přehlídky etnické hudby a world music začala v programu dominovat rocková a elektronická hudba. Originální projevy různých národností jsou v menšině.

Navíc v letošním roce zmizela z programu samostatná česká scéna, což vyvolalo kritiku účastníků, ale i muzikantů.

Colours nedávno avizoval změnu strategického vlastníka. Současná vize festivalu zůstává zamlžena tajemstvím. Chtějí být Colours of Ostrava festivalem elektronické a taneční hudby nebo reprezentativní přehlídkou širokých žánrů a hudebních stylů?

Jeden taneční festival už Ostrava má: Beats For Love je ve své kategorii nepřekonatelný a bylo by absurdní usilovat o něco podobného.

Nezbývá než doufat, že Colours se změnou majitele najdou svou ztracenou stopu a budou opět tím starým dobrým festivalem pro hudební fajnšmekry i pro ty, kteří chtějí zažít světové legendy a hvězdy.