Nejnovější zprávy: Turista se zranil u Rešovských vodopádů, z náročného terénu ho musel dostat vrtulník Bikesharing je na vzestupu. Mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem na nextbiku!

Byznys

Dopravnímu podniku Ostrava stoupl zisk, loni přepravil přes 90 milionů lidí

Dopravní podnik Ostrava (DPO) dosáhl loni čistého zisku 57 milionů korun, předloni byl 56 milionů korun ve ztrátě.

Foto: se souhlasem DPO

Výnosy mu loni stouply o 30 milionů na 2,74 miliardy korun a náklady snížil o 83 milionů na 2,68 miliardy korun. Rok 2022 byl rokem turbulentním, v němž se podnik musel vypořádat s řadou negativních vlivů. DPO to uvedl ve výroční zprávě zveřejněné ve Sbírce listin.

"Bez okolků lze říci, že uplynulý rok 2022 byl nejsložitějším rokem v novodobé historii DPO. Byl to rok, kdy jsme se začali vypořádávat s následky pandemie koronaviru. Klíčovým úkolem bylo obnovit důvěru občanů v MHD a zajistit, aby se vrátili do našich dopravních prostředků jako naši cestující," uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

DPO loni přepravil více než 90,14 milionu lidí. Proti roku 2021 to bylo o 11,25 milionu, tedy 14,25 procenta, více. Předseda dozorčí rady DPO Karel Malík uvedl, že počet přepravených cestujících se přiblížil poslednímu předcovidovému roku 2019.

Hospodaření podniku ale ovlivnila energetická krize související s válkou na Ukrajině. "Ceny energií na počátku několikanásobně stouply, a protože dlouhodobou strategií dopravního podniku je nakupovat energie na spotových trzích, došlo tím k bezprecedentnímu zasažení našeho rozpočtu," uvedl Morys.

Ve stejném období se DPO potýkal s nedostatkem uchazečů o neobsazená pracovní místa, především řidičů. Podnik zaměstnává okolo 2000 lidí, řidiči tvoří více než polovinu. "Inflační prostředí nám paradoxně pomohlo, aby Ostravané znova začali uvažovat o MHD nejen jako o ekologickém, ale také jako o ekonomicky výhodném prostředku mobility," uvedl ředitel.

Tržby podniku z MHD loni dosáhly 421,9 milionu korun. V porovnání s rokem 2021 to bylo o 64,8 milionu (18,1 procenta) více. Dlouhodobé jízdenky se na tržbách z MHD podílely 54,7 procenta. Podnik uvedl, že výnosy z jízdného se na krytí nákladů MHD podílejí 17 procenty.

DPO loni prodal 183 tisíc dlouhodobých jízdenek (meziročně o 10.000 více), 9,43 milionu krátkodobých jízdenek (o 1,55 milionu více) a 46.000 čtyřiadvacetihodinových jízdenek (o 11.000 více). "U čtyřiadvacetihodinových jízdenek došlo k zajímavému meziročnímu nárůstu prodejů, ke kterému přispělo rozvolnění opatření omezující mobilitu turistů, návštěvníků metropole apod.," uvedl DPO.

Vozidla MHD loni ujela 30,7 milionu vozových kilometrů, meziročně o 902 tisíc kilometrů méně. Náklady na jeden vozový kilometr ale stouply z 64,98 Kč na 80,28 Kč.

DPO investoval více než 2,36 miliardy korun, což byl oproti roku 2021 čtyřnásobek. Přes 1,7 miliardy šlo na nákup nových vozidel. Například vozový park tramvají prošel generační obměnou, díky níž se podařilo snížit průměrné stáří vozů z téměř 20 let v roce 2021 na necelých 16 let na konci roku 2022.

"Klíčovými projekty byl rozvoj infrastruktury na ulicích Opavská, Plzeňská a Horní, kde jsme investovali stovky milionů korun. Nadále jsme investovali také do obnovy vozového parku. Zde jsme nastartovali největší projekt elektromobility v ČR, související s nákupem 24 elektrobusů s dobíjecí infrastrukturou na Hranečníku a na ulici Valchařská v centru města," uvedl Morys.