Nejnovější zprávy: Tragická nehoda na Rudné. Motorkář vjel do protisměru, srážku nepřežil Pětadvacetiletý muž v Ostravě přežil srážku s vlakem

Byznys

Firmě PF Plasty pomohly záruky EGAP Plus vyrábět autodíly i hračky

Výroba se ještě nestačila vzpamatovat z pandemie a už ji začaly dusit vysoké ceny energií. Automotive prošel opravdu těžkými časy. Peníze na výplaty zaměstnanců stojících provozů a na zaplacení mnohonásobně zdražených účtů za elektřinu se rychle krátily všem

Foto: se souhlasem firmy PF Plasty

Výjimkou nebyli ani špičkoví výrobci v oboru jako společnost PF Plasty ze skupiny BR GROUP. „Pandemie přetrhala dodavatelské řetězce. Lidi byli v karanténách, nepracovalo se. Válka na Ukrajině na nás dolehla možná ještě hůř než covid. Firmy se začaly zvedat, trh se zotavil, lidé chtěli nakupovat auta, domácí spotřebiče a všechno ostatní a v tom přišel ten cenový šok, kdy se zdražily energie a také suroviny. To byl veliký problém,“ vysvětluje Libor Černý, ředitel divize automotive, BR Group.

Prakticky 70 procent plastových výlisků výrobce ze slezské Chuchelné putuje do firem vyrábějících pro automobilový průmysl. Jejich součástky jako například komponenty světlometů se pak nacházejí téměř v každém autě na českých silnicích. „Naše dodávky z poloviny směřují do zahraničí, na Slovensko, do Německa a odtamtud dál. Například dodáváme pro vrtačky Black and Decker. Ty se prodávají po celém světě a stejně tak koncernové automobily,“ upřesňuje výkonný ředitel firmy PF Plasty Tomáš Müller.

Právě velkým exportujícím firmám, které se vinou války na Ukrajině dostaly do problémů, nabízela exportní pojišťovna EGAP speciální záruky EGAP Plus. Cílem programu s rozpočtem přes 6 miliard korun bylo pomoct českým vývozců v těžkém období načerpat od komerčních bank co nejrychleji peníze na provoz. A to se povedlo. „EGAP nám velice pomohl při značně složité situaci, kdy jsme v době doznívající pandemie použili záruku na garantování úvěru, respektive refinancování pro udržení výroby. To bylo v době skokového zvýšení cen energií v době války na Ukrajině. Úroveň poptávek kvůli pandemii poklesla téměř až na nulu,“ vzpomíná na rok staré události Müller. „Bez pomoci od EGAPu by bylo těžké se z toho dostat,“ dodává Černý.

Díky záruce firma načerpala bankovní úvěr a tím získala čas na provedení nutných optimalizačních opatření. Stejně jako ostatní exportéři, kteří s garancemi EGAP Plus načerpali dohromady přes 6,8 miliardy korun. Peníze pomohly například zachovat výrobu letadel či jízdních kol. O program byl tak vysoký zájem, že jej exportéři vyčerpali během prvních devíti měsíců roku. EGAP ovšem pomáhá exportérům se získáváním provozních a investičních úvěrů od komerčních bank dál novým nástrojem.

„Jedná se o pojištění pro vývozně orientované podniky, s nadsázkou tomu říkám domácí pojištění. Je to totiž pojištění, ke kterému není potřeba exportní kontrakt. Stačí, že se na tržbách firmy alespoň ze čtvrtiny podílí export, a naše pojištění ji může pomoct načerpat bankovní úvěr,“ vysvětluje předseda představenstva EGAP David Havlíček.

Pojištění vývozně orientovaným podnikům je stejně jako v případě EGAP Plus určené firmám ze všech oborů. Ať jsou jejich klienty automobilky či třeba koneční zákazníci.

„Čeká nás teď úplné zprovoznění systému automatického plánování výroby. Chtěli bychom se dále soustředit na výrobu pro automotive a rozšířit výrobu pro Black and Decker. Ovšem to je hudba budoucnosti,“ vypočítává plány firmy PF Plasty její šéf Tomáš Müller.