Nejnovější zprávy: Muži za volantem selhaly životní funkce, zachránit už se ho nepodařilo Muž spadl z výšky v objektu bývalé kotelny, byl v ohrožení života

Kultura

Galerie PLATO prodlužuje oblíbenou výstavu o soužití lidí a zvířat ve městě

Ostravská galerie PLATO prodlužuje v historických jatkách výstavu Uprchlá, našel skrýš, stále uniká. O týden, do 17. března.

Foto: Martin Polak

Redakce časopisu Krunýř je centrem výstavy Uprchlá, našel skrýš, stále uniká s podtitulem Zvířecí zpravodajství a zabírá největší výstavní sál galerie, prostor bývalé vepřové porážky. Výstava, kterou na vodítku mohou navštívit i psi nebo kočky, různými způsoby motivuje návštěvníky a návštěvnice, aby opustili lidskou optiku a vnímali svět perspektivou zvířete. Přímo v redakční místnosti se může každý pustit do vlastní aktivity třeba ve formě reportáže, kterou pak zanechá na obří nástěnce. Lze si tu vypůjčit jeden z autorských kostýmů zvířat ve velikostech od 2 let po dospělého a výstavu v něm projít. Výstava je prodloužena do 17. března, následně bude galerie PLATO uzavřena kvůli přípravě dvou nových výstav, z nichž první zahájí vernisáží 24. dubna 2024.

Důvodem prodloužení je vedle zájmu veřejnosti především návštěva mezinárodní komise evropské ceny pro architekturu Mies van der Rohe Award 2024, která nominovala stavbu mezi pět finalistů této nejprestižnější ceny za architekturu. Komise má zájem vidět budovu za běžného provozu. „Architektonická kvalita sama o sobě znamená jen málo, pokud není aktivním spoluhráčem funkce. Současná výstava byla pro PLATO i budovu zátěžovou zkouškou, neboť se tu potkávají dvě perspektivy – pohled architekta a ty principy současného umění, které počítají s kontaktem, neformální atmosférou a co nejméně omezovanou aktivitou návštěvníků. Pro komisi sehrála významnou roli právě schopnost architektonického konceptu vyjít vstříc velmi specifickým potřebám galerie současného umění,“ komentuje tento mimořádný úspěch ředitel galerie PLATO Marek Pokorný.

V den redakčního setkání v pátek 1. března se v PLATO dopoledne vystřídají skupiny z mateřské a základní školy a vyzkoušejí si například žánr solarpunk. Po obědě bude redakční místnost patřit skupině dětí z lokality (tzv. vyloučené) Jirská osada. Program povedou přímo umělkyně a umělci zastoupení na výstavě. Pak následuje program pro veřejnost. Od 17 hodin galerie nabídne pro třetí a závěrečné setkání diskusi s autorkami a autory výstavy nazvanou Revoluce, volně navazující na předchozí debatu pojmenovanou Evoluce. V rámci programu rovněž bude pokřtěno nové číslo pracovního časopisu určeného dětem Krunýř. O hlasitý závěr redakčního setkání se od 20 h v PLATO Bauhausu postarají dvě kapely, z velké většiny složené z vizuálních umělců: pražská kapela Střešovická kramle a ostravští I love 69 Popgejů.

Krunýř je časopis, pracovní mezidruhový sešit pro dětské čtenáře a jejich rodiče vydávaný uměleckou a výzkumnou platformou Institut úzkosti. Třetí číslo věnované prohlubování citlivosti vůči zvířecím spoluobyvatelům navazuje přímo na téma výstavy. Autory a autorkami obrazových příspěvků, reportáží, omalovánek, příběhů a impulzů pro hry jsou umělci a umělkyně výstavy a obsahuje i materiál vytvořený jejími dětskými návštěvníky. Rodiče, děti a vyučující v něm najdou například nové zprávy a hru o městských holubech. Mohou si podle pokynů zkoušet rozvinout některé ze zvířecích smyslů, třeba netopýra nebo motýla. Otištěn je tu také komiks o lidsko-zvířecí rodině v pralese, předpověď počasí podle ptáků nebo omalovánkové dějiny kanárků. Ručně vytištěný na risografu a ručně šitý časopis vychází v nákladu 200 ks. Za 80 Kč je možné jej zakoupit v ostravském PLATO a v pražském Institutu úzkosti. „Výstava Uprchlá, našel skrýš, stále uniká zkoumá, jak se žije zvířecím spoluobčanům ve městech, která pro ně nebyla postavena, ale ve kterých jsou nucena žít nebo přežívat často proti svojí vůli. Hledá způsoby, jak rozvíjet a prohlubovat mezidruhové vztahy, hledat možnosti doteku, se kterým by obě strany souhlasily. S tímto záměrem Krunýř své malé i velké čtenáře vyzbrojuje imaginací, kreativitou, ale i schopností akce, která mění bližší i širší okolí k lepšímu“, říká umělkyně a editorka časopisu Eva Koťátková.

Výstavu k 31. lednu 2024, tedy za téměř čtyři měsíce, navštívilo přes šest tisíc návštěvníků. „Speciálně zájem rodin s dětmi o výstavu nás nesmírně těší. A podstatné je pro nás i to, že pozorujeme výrazné prodloužení času, který u nás stráví, a to díky vlastnímu zapojení. Je to jeden z cílů, o který jsme usilovali,“ hodnotí výstavu ředitel galerie PLATO Marek Pokorný.