Nejnovější zprávy: Policie má zloděje, který ukradl medaile z hrobu tragicky zemřelého policisty Obchvat Komárova má zelenou, stavba může začít v roce 2027

Auto

V Ostravě jezdí auto na vodík. Stojí 2 miliony, natankuje za pár minut a jede 180!

​Před siluetou železárenských pecí za prosklenou stěnou Velkého světa techniky dnesv jednom z koutů této výstavní haly zaparkovalo vůbec první vozidlo v České republice jezdící na vodík.

Foto: Petr Broulík

Tento vůz budoucnosti si mohou návštěvníci Velkého světa techniky v Dolních Vítkovicích prohlížet do 25. srpna.

Silný vůz s označením Toyota Mirai a číslem 1 se stal dnes součástí expozice, která představuje svět přírody. Provozovatelé Velkého světa techniky říkají, že tento naprosto čistý ekologický automobil bude občas expozici opouštět a zase se do ní bude vracet, nejbližší termín návratu je ve dnech 30. srpna až 2. září, kdy ho zde mohou opět návštěvníci vidět.

Vůz na vodík druhé generace už má dětské nemoci za sebou

Tento vůz na vodík je od letošního dubna v běžném prodeji v České republice a model, který je možné ve Velkém světě techniky vidět, koupila společnost Cylinders Holding Jana Světlíka. A to jako první v České republice. Vůz podle zástupců automobilky na českém trhu stojí asi dva miliony korun.

Vůz vystavený ve Velkém světě techniky už je druhou generací vodíkového elektromobilu od této automobilky. „Takže už má všechny dětské nemoci za sebou a je to dospělé auto se špičkovými parametry. Vypadá přitom docela normálně a obyčejně, nemá žádný zvláštní design, není to žádné science-fiction, žádný sporťák. Je to standardní auto pro běžnou denní potřebu, jen jezdí na vodík. A tady ve Velkém světě techniky popularizuje moderní vodíkové technologie budoucnosti,“ řekl generální ředitel společnosti Cylinders Holding Jan Světlík.

Děti si mohou vůz osahat

V expozici si mohou lidé vůz budoucnosti doslova osahat jako další exponáty ve Velkém světě techniky. „A všichni kdo říkají blbiny, že auto nemůže na vodík fungovat, si mohou za jeho volant sednout,“ řekl při představení nového exponátu Jan Světlík.

Dodal, že automobil bude využíván i komerčně, bude pracovat, ale v době volna zůstane výstavním exponátem.

„Bude nám pomáhat k popularizaci vodíkových technologií. Vodík totiž znají všichni, ale málokdo mu rozumí. A tady lidé mohou vidět takovou nejviditelnější aplikaci moderních vodíkových technologií,“ řekl u představování vozu Jan Světlík.

V Dolních Vítkovicích vznikne i dobíjecí stanice vodíku

Šéf společnosti Cylinders Holding hodlá také zřejmě ještě letos vybudovat v Dolních Vítkovicích nabíjecí stanici pro auta na vodík. „V létě jsem se rozhodl, že postavíme svoji nabíjecí stanici. A nebudete nabíjet auto dvanáct hodin, ale jen pár minut. A možná uděláme i výrobu vodíku, protože dnes už to není žádný problém,“ říká Jan Světlík.

Automobil na vodíkový pohon má dojezd 600 kilometrů a „natankování“ nezabere více než pět minut. Může jet rychlostí až 180 kilometrů v hodině.

Tankuje plynný čistý vodík, ten se v nádržích za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu a k finální reakci pak dochází v palivovém článku pod kapotou vozu. Tato vzniklá energie pohání elektrický motor a jediným odpadem této reakce je čistá voda.

Záměr představit vůz veřejnosti navazuje na ambice Vítkovic a Cylinders Holding, společností, které chtějí v Ostravě časem vybudovat vodíkovou část města Hydrogen District.

Ta by proti toku řeky Ostravice sousedila s Dolními Vítkovicemi. Vítkovice poskytnou pozemky, Cylinders Holding a další firmy vodíkové a cirkulární technologie. Dolním Vítkovicím připadne role vzdělávací a popularizační.

Jsou nadšeni, že stojí u začátku vodíkové éry v České republice

Od podzimu budou v Dolních Vítkovicích probíhat také vzdělávací cykly o vodíku. Určeny by měly být odborné i laické veřejnosti, firmám a institucím, které se budou s vodíkovými technologiemi stále častěji setkávat, a také středoškolákům.

Toyota Mirai druhé generace v mnoha ohledech předbíhá podle svého výrobce dobu a přináší unikátní technologie. „Jsme nadšení, že stojíme u začátku vodíkové éry v České republice," komentoval generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Fotogalerie

Autor: Foto: Petr Broulík